zondag 15 januari 2017

Centraal Museum


Het Centraal Museum in Utrecht is een heel divers museum. Op zolder bijvoorbeeld, staat de voormalige werkkamer van Dick Bruna opgesteld. Zijn boekenkasten, zijn werkplek en zijn fiets.


Op die fiets (of een soortgelijke fiets) heb ik hem meermaals voorbij zien komen, want ik woonde hartje stad in de Zadelstraat. Bijzonder? Tja, in zekere zin. Het is meer zijn werk dat ik bijzonder vind en dat bestaat echt uit meer dan Nijntje.


Dit vrolijke schilderij hangt er ook en deze Rietveldmeubels staan er.


Op de replica's mag je in sommige gevallen zitten, dat is best aardig om te proberen. Ze zitten niet allemaal even goed ...


Zeventiende-eeuws werk hangt er ook en het beeld van Sint Maarten staat er.


Sint Maarten is tussen twee haakjes de patroonheilige van de stad, vandaar.


Romeinse voorwerpen zijn bijeengebracht op een tentoonstelling rond de Limes, de Romeinse grensweg.


Moet je je voorstellen, een kandelaar of een beeldje van bijna tweeduizend jaar oud!


Het Centraal Museum heb ik hiermee lang niet helemaal laten zien. Het is een kleine keus uit het aanbod. Een kritische kanttekening over de grote verscheidenheid zou ik wel willen maken. Sommige exposities zijn namelijk wel erg klein. Maar ik kom zeker terug: ik woon dichtbij en weet dat ze nog véél meer hebben.

Geen opmerkingen: