zondag 28 juni 2026

De regels van drie

In de 38 jaar dat ik op basisscholen heb gewerkt, las ik regelmatig een kinderboek. Niet alleen om op de hoogte te zijn vanwege mijn vak, er zijn echt prachtige kinderboeken. Zo af en toe doe ik dat nog steeds, bijvoorbeeld als ik iets aantrekkelijks zie liggen op de kinderboekwissel.

Nou moet ik zeggen dat deze kaft van "De regels van drie" van Marjolijn Hof in mijn ogen flets is. Het boekje is in 2022 heruitgegeven in het kader van "Nederland leest junior", dat inmiddels "Heel de klas leest" heet. Eigenlijk ziet het er uit zoals een schoolboek uit mijn jeugd. Over de buitenkant ben ik dus niet zo positief.

Anders is dat met de binnenkant. Het is een boekje over (heel) oud worden en hoe daar mee om te gaan vanuit het perspectief van een kind. Tegelijkertijd leest het gemakkelijk door korte zinnetjes, een ruime lay-out en is de lezer benieuwd hoe het verder gaat. Sommige fragmenten lees je vermoedelijk als volwassene wat nauwkeuriger:
Het was benauwd in het huis van het opi Kas. Er was net genoeg ruimte voor ons allemaal, maar alleen als we niets zeiden. Alleen als we onze gedachten opgefrommeld in een hoekje van ons eigen hoofd bewaarden. Oma en mama dachten bijna hardop. Ze dachten en keken om zich heen om te zien of we dat wel doorhadden. En als we het niet doorhadden, vertelden ze ons wat ze zojuist hadden gedacht.

Ik kende het boek niet en vond het verrassend. Uit ervaring weet ik dat (al dan niet dementerende) hele oude mensen voor een kleuter vanzelfsprekend zijn, maar voor een kind van een jaar of tien soms angstaanjagend. Goed dus om erover te praten, bijvoorbeeld naar aanleiding van dit boek.

donderdag 25 juni 2026

Forum

Tussen de historische gebouwen staat in hartje Groningen het moderne Forum, dat in 2019 geopend werd. Het is groot en er zit van alles in: de bibliotheek, een bioscoop, de VVV, exposities, horeca. En op de tiende verdieping is het dakterras, dat openbaar toegankelijk is.
Volgens zeggen kun je bij helder weer Schiermonnikoog zien vanaf dit dakterras.
Dat is niet gelukt, maar er waren genoeg andere dingen te zien.
Ik ben niet goed bekend in Groningen, toch herkende ik wel een en ander. En jullie?

dinsdag 23 juni 2026

Groningen

Zoals je al kon vermoeden aan de hand van mijn vorige bericht over Alida Pott, was ik een paar dagen in Groningen. Omdat een van mijn broers daar woont, zijn we er al veel vaker geweest. Maar meestal blijft het dan bij een familiebezoek, ook omdat de reis van en naar Groningen aardig wat tijd kost.
Ik vind het veelzijdige stad om te bezoeken. Veel studenten natuurlijk, maar niet zoveel toeristen. En verder: groen, waterrijk en veel mooie oude gebouwen.
Ik reisde met de trein en zodoende kwam ik eerst op het vernieuwde station. De entreehal is fraai, al is een goede foto maken niet zo eenvoudig.
Mooie (zeil)boten liggen op de karakteristieke grachten, met gerestaureerde woon- en pakhuizen.
De groene parkengordel van Groningen is redelijk bekend. Hierboven zie je een stukje van het Noorderpark.
Als je vanaf de Prinsenhof door een paar kleine straatjes loopt om aan de achterkant te komen, ben je in de Prinsentuin. Bij mijn bezoek waren er niet zoveel bloeiende rozen, genoeg echter om je een voorstelling te kunnen maken van de bloemenpracht in juli.

zaterdag 20 juni 2026

Alida Pott

Eerlijk gezegd had ik nog nooit van deze kunstschilderes gehoord en waarschijnlijk is dat bij jullie niet anders. Tot ik afgelopen week in het Groninger Museum de tentoonstelling over de kunstkring De Ploeg bezocht. Het is tamelijk bijzonder dat zowel mannelijke als vrouwelijke leden begin 20e eeuw welkom waren bij De Ploeg. Waaronder dus Alida Pott, al was ze een van de minder bekende leden.

Het werk wat getoond werd in het museum, fascineerde me. Vooral het bovenste schilderij dat genaamd is Boomgaard Blauwborgje.
Deze aquarel is gemaakt op papier, een nogal vergankelijk materiaal dat ze veel gebruikte. Nog mooier vind ik het meisje met rood lang haar en groene strik. Het origineel heb ik niet gezien, dus deze afbeelding heb ik van de site van het Groninger Museum gehaald.
Haar man George Martens portretteerde haar in 1927.

woensdag 17 juni 2026

Meisje in het gras

Impressionistische schilderijen vind ik vaak aangenaam om te zien, hoewel ze soms iets te zoetsappig zijn naar mijn smaak. Le repos, paysanne couchée dans l'herbe, Pontoise - zoals de originele titel luidt - is een doek uit 1882 van Pissarro, dat me in alle eenvoud boeit. Dat is echter niet de reden dat ik het laat zien, ik werd in de Kunsthalle in Bremen gegrepen door het tragische verhaal dat bij dit schilderij te vertellen hoort.

Het werk was eigendom van de kunstverzamelaar Jaap van den Bergh. Om de onderduik van hemzelf, zijn vrouw en twee dochtertjes te bekostigen, moest hij het noodgedwongen verkopen in WO II. Hij overleefde de oorlog, evenals zijn vrouw. De twee meisjes werden echter verraden. Na de oorlog deed hij aangifte van de gedwongen verkoop, maar zijn verzoek om teruggave werd niet in behandeling genomen. Uiteindelijk zijn de erfgenamen in de 21ste eeuw alsnog gecompenseerd en is het "Meisje in het gras" ook korte tijd tentoongesteld in het Van Goghmuseum. Over de veelbewogen geschiedenis is een boek onder dezelfde titel verschenen.

maandag 15 juni 2026

Een beetje van mezelf

Nadat ik het gratis patroon Enchanted Garden zo goed mogelijk had geborduurd, besloot ik het iets vrijer te interpreteren. Wat meer gelijksoortige kleuren, aangepast aan Aida en verder ook een beetje anders. Natuurlijk ben ik wel schatplichtig aan het originele patroon van Kreinik. Ter herinnering plaats ik ook nog een keer mijn eerste poging.

zaterdag 13 juni 2026

Brandkruid

Tijdens een klein wandelingetje in de buurt, zagen we opeens deze ons onbekende bloemen op een boomspiegel. Het zag er leuk uit, al leken ze ons wat grof voor onze postzegeltuin. Dus hebben we een foto gemaakt en thuis opgezocht wat het was. Het bleek brandkruid te zijn, een vaste winterharde plant. Het kan trouwens ook meer roze of paars zijn, al komt geel het meeste voor.

Het grappige was dat we het vervolgens op een heleboel plaatsen zagen staan. Het is onderhoudsvriendelijk en heeft weinig water nodig, dus de gemeente Utrecht gebruikt het veel in het openbaar groen.

vrijdag 12 juni 2026

Wolk

Het weer is al een tijdje wisselvallig en aan de koude kant. Wat je daar ook van denkt, het levert wel prachtige luchten op. Na een vermoeiende dag zaten we redelijk uitgeput op de bank, klaar om de tv aan te zetten. Deze mooie wolk hadden we dus bijna gemist. Hij leek in zijn eentje in een verder helder blauwe lucht te zweven. Eerlijk gezegd ben ik even naar zolder gelopen om te zien of dat werkelijk het geval was. Helaas, het was de bovenste uitstulping van wat laaghangende bewolking. Op de benedenverdieping was die bewolking verder niet waar te nemen, door de huizenrij aan de overkant. Tóch was het een fraai gezicht.

donderdag 11 juni 2026

Dagboek Bremen (10 en slot)

Eind mei ben ik op reis geweest naar Bremen. Het kleine reisdagboek dat ik heb bijgehouden, deel ik met jullie.
Foto van het station Leer vanuit de bus


Andere route

En nu is het tijd voor de terugweg. Vanwege het debacle met GoVolta heb ik een alternatief ticket geboekt bij Deutsche Bahn. Ook met een stukje bus overigens, wat een ironie. Het eerste stuk naar het Oostfriese Leer leg ik af per ICE. Tussen Leer en Groningen is eind 2015 een spoorbrug kapot gegaan. Nu, meer dan tien jaar later, is de vervangende spoorlijn nog niet open. Volgens zeggen gaat dat najaar 2026 echt gebeuren. Het is al vaker beloofd.... Per snelbus reis ik dus van Leer naar Groningen. Daar heb ik 23 minuten de tijd om het nieuwe Groninger station te bekijken. Vervolgens spoor ik verder via Zwolle naar Utrecht. Ruim vierenhalf uur onderweg. Gezien het aantal tussenstappen best snel. Ik benieuwd of het ook werkelijk zo gaat.

Update: inmiddels zit ik in de trein tussen Groningen en Zwolle. Alles rijdt precies volgens de dienstregeling. Wel komt er een schip met zure appelen aan en valt er af en toe een kleine flits te bespeuren. Inmiddels is het aardedonker en klettert de regen naar beneden. Opeens staat de trein stil: boom gevallen op de trein voor ons. Wij gaan niet verder dan station Beilen. Dergelijk ongemak verbindt en zo hoor ik van twee meisjes dat ze op weg zijn naar een concert van Harry Styles in de Arena. Schaars geklede studenten gaan naar een diner ter ere van een bruiloft, twee oudere dames en een Engelsman willen hun vliegtuig halen op Schiphol. Uiteindelijk komt er na een uur wachten een taxibusje voorrijden voor mij en zeven lotgenoten, dat ons naar Zwolle brengt. Bijna thuis!

woensdag 10 juni 2026

Dagboek Bremen (9)

Eind mei ben ik op reis geweest naar Bremen. Het kleine reisdagboek dat ik heb bijgehouden, deel ik met jullie.
Murals

Op mijn laatste dag in Bremen heb ik in de ochtenduren een wandeling gemaakt door de wijk Ostertor oftewel een deel van das Viertel.
Het gaat door voor een hippe wijk en dat snap ik wel. Het is een mix van de alternatieve scene, aparte winkeltjes, veel horeca en sjieke opgeknapte grote huizen uit de negentiende eeuw.
Volgens Wikipedia gentrificeert de wijk, zonder zijn eigenheid te verliezen. Voor de horeca maakte ik geen tijd, wel voor het fotograferen van een aantal muurschilderingen. Heel divers van aard, net als de wijk.
NB Degenen die de Bremer stadsmuzikanten zoeken, kunnen ze vinden op de eerste foto.