vrijdag 20 september 2024

Altona

In Hamburg logeerde ik in het stadsdeel Altona. De laatste dag leek het me dan ook gepast om een bezoek te brengen aan het Altonaer Museum. Bovendien was het slechts een paar honderd meter lopen vanaf mijn studio.
Daar leerde ik al snel dat Altona tot 1938 een zelfstandige gemeente was. Tot in de negentiende eeuw waren ze zelfs deel van Sleeswijk-Holstein en dus verbonden met Denemarken. De gemeente Altona heeft dan ook een groots stadhuis nagelaten, zoals je bovenaan dit bericht kunt zien. Het stadswapen verbeeld een open poort, waarmee uitgedrukt wordt dat de Deense koning naar believen de vrijstad Altona kon binnenkomen en kon verlaten. Het was trouwens een stad die tolerant was voor niet-Lutherse gelovigen zoals Joden, katholieken, mennonieten en gereformeerden.
Het Altonaer Museum werd in 1863 geopend en het gebouw op zich is al een bezoekje waard. De ooievaar is een detail van een balustrade.
Verder voldoet het geheel aan de verwachting van een regionaal museum. Allerlei deelcollecties geven een beeld van de geschiedenis van Altona, zoals de grote verzameling boegbeelden en een collectie op schaal gebouwde modelschepen.
Op de bovenste verdieping zijn een aantal historische huizen heropgebouwd. Je kunt er in- en uitlopen vergelijkbaar met de huizen in een Openluchtmuseum. Er is van alles te zien, maar de belichting is waarschijnlijk vanwege de conservatie nogal minimaal.
Erg fraai was bijvoorbeeld de voorhang van een bedstee
en deze Kleiderschrank, oftewel kleerkast. In dit geval vind ik het Duitse woord veel mooier.
Naar het borduursel voor een paar sloffen heb ik goed gekeken. Uit een naslagwerk in het restaurant, begreep ik dat er oorspronkelijk veel meer handwerk te zien was in het museum. Voor mij interessant, maar niet modern genoeg vrees ik.
Bij toeval kwam ik ook nog even in de kelder terecht. In het trappenhuis hing een kleine verzameling ovendeuren. Dit stel is uit 1540.
Er was een hele afdeling over de ontstaansgeschiedenis van Altona. Daar heb ik wel wat van gelezen, echter niet zoveel gefotografeerd. Mijn oog viel wel op deze poster van Haribo. Ik dacht dat "Ha" voor Hamburg stond, maar dat is niet waar. Het is wel een acroniem: Hans Riegel Bonn.
Tot slot heb ik me nog even vermaakt met een tijdelijke tentoonstelling over Pixiboekjes. In Duitsland zijn er veel verschenen, wij kennen ze ook. In ieder geval als je ongeveer van mijn leeftijd bent. Jeugdsentiment en tegelijk goed voor mijn Duits. Er lag namelijk een enorme bak met Pixiboekjes om te lezen.

1 opmerking:

Elizabeth zei

Die kans kon je natuurlijk niet laten schieten. Ik vind het leuk om te zien en te lezen, want ik kom nooit die kant uit...