zondag 23 augustus 2020

Steken tapisserie (2)


Pijlpuntsteek

Tja, zo noem ik deze steek, maar hoe ie officieel heet?? Ik weet eerlijk gezegd niet eens zeker of dit een bestaande steek is.

De werkwijze is in ieder geval hieronder in het diagram aangegeven. Je zorgt dat de draad boven komt bij 1 en gaat vervolgens bij 2 weer naar beneden. Op die manier ga je verder. Het wijst zich vanzelf, tot je bij het laatste steekje komt. Daar gebruik je namelijk voor de tweede keer hetzelfde punt. Je komt bij 20 boven en gaat bij 11 weer naar beneden. Daarna kun je aan de volgende pijlpunt beginnen.



Koninginnesteek


De koninginnesteek is een niet zo ingewikkelde steek, die wel wat tijd en garen kost. Je borduurt eerst de diagonalen van een gewone kruissteek. Vervolgens maak je nog een kruis maar dan samengesteld uit een horizontale en een verticale lijn. Eigenlijk maakt de volgorde van de steken niet uit, als je het maar steeds op dezelfde manier doet.



Crazy kruisjes


Deze steek levert een beetje onregelmatige, drukke vlakvulling op. Vandaar dat ik dit vakje "crazy kruisjes" heb genoemd. Je borduurt eerst de grote kruisjes in diagonale lijnen van linksboven naar rechtsonder. Vervolgens vul je de overgebleven ruimte op met kleine kruisjes. De werktekening zal je wel op weg helpen en anders kun je ook nog dubbelklikken op de foto hierboven van mijn stekenlap. Ik kan me trouwens ook voorstellen dat het mooi is als je twee verschillende kleuren gebruikt.



Verspringende steek


Ongetwijfeld zijn mijn zelfbedachte steken niet echt nieuw. Deze verspringende steek bijvoorbeeld is geborduurd volgens een simpel principe, dat vast allang bestaat. Je komt bij 1 boven, gaat bij 2 naar beneden, komt vervolgens weer bij 3 boven enzovoorts.



Scotch stitch


De Scotch stitch is een tamelijk eenvoudige steek: je draad komt boven bij 1, gaat naar beneden bij 2, komt weer boven bij 3 enzovoorts. Het wordt het mooist, als je van boven naar beneden werkt. De volgende Scotch stitch komt dus onder de eerste steek.

Geen opmerkingen: