woensdag 24 juni 2020

Veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje


Dit is de larve van het Aziatisch lieveheersbeestje. Wat zeg je? Ja, de larve van het Aziatische lieveheersbeestje. Weer een exoot die door toedoen van de mens beland is in onze tuinen en waarschijnlijk ook wel in de natuur. Het diertje is ingevoerd als bladluisbestrijder en gelukkig heeft het hier ook natuurlijke vijanden ontmoet. Dat is namelijk het vervelende met de exotische planten en dieren die opeens een deel zijn van het Nederlandse ecosysteem: vaak kunnen ze zich ongebreideld verspreiden door het ontbreken van predatoren. Wel verdringt hij de inheemse soorten, doordat de larves van andere lieveheersbeestjes worden opgegeten.

Overigens heb ik nog geen Aziatisch lieveheersbeestje gespot, maar ik denk dat het vanzelf komt.

Correctie: nu ik weet waar ik op letten moet (twee witte stippen onder de kop) zie ik er helaas een heleboel!

Geen opmerkingen: