zaterdag 6 augustus 2022

Sint Maarten

In het oude stadhuis van Utrecht hangt dit banier in de kleuren van de stad Utrecht met daarop een afbeelding van Sint Maarten met de bedelaar. Van veel eerdere datum is het houten beeld van Sint Maarten uit het atelier van Adriaen van Wesel. Het is gemaakt in de vijftiende eeuw. Op dit moment maakt het beeld onderdeel uit van de tentoonstelling De gezonde stad in het Centraal Museum in Utrecht.
Sint Maarten is sinds de vroege Middeleeuwen de beschermheilige van de stad Utrecht. De legende van Sint Maarten die zijn mantel in tweeën sneed om een bedelaar te kleden, is jullie vast wel bekend. Zo niet, dan vertel ik het graag. En ik ken ook een heleboel Sint Maarten-liedjes .....

2 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ja hoor het verhaal is mij bekend. In deze omgeving wordt nog steeds Sint-Maarten gevierd. En ik ken ook heel wat liedjes. Maar dat beeld kende ik niet. Prachtig zeg!

Gonda Westra-Steursma zei

O wat heerlijk om in zo'n stad te wonen. Zoveel leuke zaken in de stad waar aandacht aan besteed wordt. Zoveel cultuur en historie. Mijn dochter had een zangproject omdat Utrecht 900 jaar bestaat. Ook met Sint Maarten.