dinsdag 7 maart 2023

Naarden Vesting (2)

Zoals ik vorige week al blogde, wandelden we om Naarden Vesting heen. Een leuke wandeling en als je rustig aan doet en van het uitzicht geniet, ben je toch in ruim een uur rond.
Onderweg kom je vele 19e-eeuwse bunkers tegen, die bedekt zijn met een dikke laag aarde om bomvrij te zijn. De natuur heeft dankbaar gebruik gemaakt van de laag aarde, al staat deze boom wel erg op het randje.
Net als in Nieuwpoort zagen we een beer met twee monniken. Dit keer zonder een toelichtend bordje, maar ik herkende het meteen.
Toen we bijna rond waren, zagen we aan de overkant een soort gele vlam op een paal. Het was ver weg, toch trok het onze aandacht omdat het precies in een punt staat.
Dat verdiende nader onderzoek, dus hebben we een kleine omweg gemaakt.
Het bleek een oorlogsmonument te zijn dat ter herdenking van de slachtoffers van de tweede wereldoorlog, zoals te lezen is in de tekst aan de voet van de zuil.

3 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ik wist al dat ik een keer naar Naarden wilde, vanwege je Comeniusverhaal. En deze wandeling vind ik ook aantrekkelijk.

Elizabeth zei

Prachtig en ik moest ook even aan Nieuwpoort denken en aan Buren... Maar dat zijn natuurlijk allemaal vestingstadjes...

Gonda Westra-Steursma zei

Mooie wandeling en mooi ornament. Waardevol dat het nog in stand gehouden wordt. Opdat we niets vergeten...