vrijdag 18 augustus 2023

De tuinen van Buitenzorg

Vandaag werd me gevraagd of ik gestopt was met bloggen. Ik kan me de vraag voorstellen, want er verschijnen zonder aaankondiging geen nieuwe berichtjes meer sinds 11 juli. Tja, helaas heb ik sinds maart al last van mijn rug en hoewel er iets betere periodes zijn geweest, is het sinds begin juli weer helemaal mis. Ik doe niet veel op een dag m.u.v. oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Zo hoop ik er uit te komen, al staat er ook een bezoek aan de neuroloog op het programma.

De tuinen van Buitenzorg van Jan Brokken, lag al lang op mijn leesstapeltje. Elke dag neem ik een klein stukje tot me. Al is het boek nog niet uit, voor mij is het boeiende kost.

In het boek beschrijft Jan Brokken het Indische leven van zijn moeder en in mindere mate zijn vader, zoals hij dat gereconstrueerd heeft. Beginnend in de botanische tuin van Buitenzorg op Java - het tegenwoordige Bogor - schrijft hij onder andere over het muzikale leven en het onderzoek naar Boeginees en Makassaars, de oorspronkelijke talen van Celebes. Natuurlijk komt het wetenschappelijk onderzoek van zijn vader naar een islamitische bekeringsbeweging ook aan bod, waarin zijn vader overigens steeds minder fiducie heeft.

Hoewel ik het boek nog niet uit heb, boeit het mij. Het is inlevend geschreven, alsof Jan Brokken er zelf bij is geweest. In werkelijkheid werd hij na de Tweede Wereldoorlog in Nederland geboren. Misschien is het wat te gedetailleerd als deze onderwerpen je niets zeggen. Dan zou ik er niet aan beginnen. Voor mezelf vind ik het een aanrader.

6 opmerkingen:

Annet zei

Oei, wat vervelend! Ik hoop dat het snel weer wat beter gaat.

conny's quilts en creaties zei

Beterschap gewenst.

Dientje zei

Hopelijk helpen de oefeningen je snel van de rugpijn af en kun je ook snel naar de neuroloog. Groet, Dientje

Bertiebo zei

Ah was dat het. Ik hoop dat je snel verder opknapt. Het boek heb ik gelezen en ik heb er lang over gedaan. Vond het ook boeiend.

Elizabeth zei

Echt balen als je zo'n last hebt van je rug en als het maar niet verbetert.. Heb je goede fysio? Er zit soms een wereld van verschil tussen de één en de ander.
Of je nu inzet op gewrichten of juist op spieren, maakt al heel veel uit.
Hopelijk brengt de neuroloog meer duidelijkheid.
En intussen wil je toch wat doen, dus lezen en afwisselend oefenen is zo gek nog niet.
Beterschap gewenst hoor!

Gonda Westra-Steursma zei

Ach Miriam, wat vervelend! Sinds deze vakantie weet mijn man ook wat rugpijn is. Ik bezie het van de zijkant, maar het is ontzettend pijnlijk! Duurt ook lang. Jammer dat je zoveel last hebt. Ik hoop dat het snel weer opknapt. Fijn kunnen lezen is dan wel een afleiding, maar je kunt toch niet doen wat je wilt en dat is balen. Beterschap!!!