vrijdag 24 september 2010

Persoonlijke breigeschiedenis (2)


In deze tweede aflevering van de miniserie "Persoonlijke breigeschiedenis" beland ik in de jaren '70 van de vorige eeuw. Zo omstreeks 1970 ging ik naar de lagere school en kreeg ik een keer in de week handwerkles. Het was tamelijk vernieuwend dat die lessen niet alleen voor de meisjes, maar net zo goed voor de jongens waren. Ook de technieken en werkstukken werden gemoderniseerd. Toch heb ik aan mijn eerste breipogingen geen goede herinneringen. Met ijzeren breinaalden en tamelijk dunne katoen heb ik lang zitten worstelen aan een veel te strak gebreid werkstukje. Het werd uiteindelijk een rups (een klein dubbelgevouwen lapje met een kraal als oog).

Mijn moeder kocht ondertussen een breimachine. Als ik het me goed herinner is die machine niet heel veel gebruikt. Toen wij iets ouder waren, mochten we ook zelf proberen om iets te maken op de breimachine. Het opzetten van de steken was een aardige klus. Daarna was het zaak om de draad netjes en recht over de naalden te leggen, anders roetsten er zo een aantal steken vanaf.

NB De breimachine heeft nog heel lang op de kast gestaan en is uiteindelijk bij de kringloop beland. De afgebeelde machine is dus niet de onze.

Geen opmerkingen: