zondag 11 december 2011

Kerstkleedje knippen


Op school hebben de kinderen van groep 7 en 8 een flink aantal kerstkleedjes geknipt om de klas te versieren. Kleedjes knippen kan een beetje handige 6-jarige ook al, maar toch is de hier getoonde techniek iets lastiger en meer geschikt voor oudere kinderen en volwassenen.


Voor dit voorbeeld ben ik begonnen met een dun rond wit papiertje, dat eerst in tweeën wordt gevouwen


Daarna vouw je het blaadje lichtjes nog eens dubbel, met de bedoeling het midden te vinden. Nu is het de bedoeling om de halve cirkel in drie gelijke delen te verdelen.


Je kunt hiervoor twee methodes gebruiken:
  • De trial-and-error methode, oftewel gewoon een beetje gokken en uitproberen.
  • Het is ook mogelijk om de hoek netjes uit te meten met een geodriehoek. Je hebt een hoek van 60 graden nodig.


Het blaadje is nu in zessen gevouwen en het is eenvoudig om het nog eens dubbel te vouwen.


Knip uit alle twaalf lagen tegelijk een aantal stukjes papier. Gebruik hiervoor een scherpe papierschaar, liefst een betere dan ik heb gebruikt.

En dan .......... uitvouwen maar en kijken of het een geslaagd geheel is. Hoe mijn kleedje is geworden, kun je op de eerste foto zien. Het is ook leuk om het kleedje op een contrasterende ondergrond te plakken.

6 opmerkingen:

Jane zei

I used to do a lot of these when I was younger, and lines of dancing people

Miny zei

Leuk dat is lang geleden dat ik zo,n kleedje gemaakt heb.

Groeten Miny

Johanna Zweden zei

Dat is lang gelden dat ik dat gedaan heb, enig
Groetjes Joke

Palkó zei

Thank you! It's veri nice! I have made it! :)

Moois van mie zei

weet ge, ik weet zelfs niet of ik dat zou kunnen ! mooi !

Moois van mie zei

maar ik zou zoiets wel eens in viit of zo willen doen : een witte ster en dan appliceren op een turqoise kussen. Lijkt me wel mooi ....