donderdag 6 april 2023

Britta Marakatt-Labba

Toevallig zag ik een aankondiging van de Close Up-documentaire over de borduurkunstenares Britta Marakatt-Labba. Voluit heet de film "Kunstenares Britta Marakatt-Labba en de nomaden van de Finse poolcirkel" en het is prachtig en tegelijkertijd huiveringwekkend. Het vertelt het verhaal van de Sami en het verdwijnen van hun leefwijze, zoals dat door haar wordt vastgelegd in borduurwerk. Klimaatverandering speelt daarbij een grote rol. De hele documentaire is trouwens ook terug te zien, via NPO-start.

4 opmerkingen:

conny's quilts en creaties zei

Heel erg bedankt voor deze tip. Ik heb het net via npo plus gekeken. Indrukwekkend verhaal. Mooi hoe ze haar zorg over het klimaat en de sami cultuur vorm geeft in haar borduurwerk. Huiveringwekkend tegelijk inderdaad.

Elizabeth zei

Oh, dat lijkt me heel indrukwekkend... Daar ga ik naar kijken!

miekequilt zei

Ik heb het opgenomen. Lijkt me heel interessant.

Stofsierlijk zei

Dank je wel dat je dat programma geplaatst hebt. Ik had het gemist. Maar ik heb het nu kunnen zien. Heel bijzonder en
Interessant.