dinsdag 18 april 2023

Tulpen versus narcissen

Het is al wat langer aan de gang, toch valt het me dit jaar pas echt op: in het openbaar groen hebben de tulpen het verloren van de narcissen. Oftewel overal zijn narcissen te zien in gemeenteperkjes, soms zelfs in eindeloze monotone rijen. De tulpen (en in mindere mate hyacinthen en andere bloembollen) hebben de slag verloren. Soms resteert er nog eentje, die dapper stand heeft gehouden.
Des te verheugender dat vlakbij de Westerkerk en het Anne Frankhuis de toeristen verblijd worden met een prachtige tulpenbloembak. De "rafelige" soort vind ik trouwens heel bijzonder, niet eerder zag ik een tulp met franje.
NB Ik houd ook van narcissen hoor, maar het zijn er zo véél.

3 opmerkingen:

Bertiebo zei

Doe maar een rondje Tulpfestival Amsterdam, om het in te halen!

Elizabeth zei

Het is mij nog niet zo opgevallen... Misschien komen de tulpen iets later in het jaar?

Gonda Westra-Steursma zei

Volgens mij is dat een prachtige gele papegaaientulp. In Lisse en in de bollenstreek zijn er uiteraard ook veel tulpen. Bij mij in de buurt inderdaad veel narcissen, ook in alle soorten en maten, maar ook veel tulpen. Vooral ook in de tuinen bij de huizen. Maar ook gewoon in het wild. In Groningen is zelfs een tulpenfietsroute. Maar hier zijn er niet zoveel als in de bollenstreek. Maar mooi om te zien.