vrijdag 14 juni 2024

RvdM Worteltaart

Eigenlijk eet ik meestal geen toetje. Toch zijn er een paar dingen waarvoor ik graag een uitzondering maak: een lekker stukje taart, ijs en tiramisu. Vandaag dus een taart uit de airfryer met geraspte wortel, zuidvruchten en een beetje honing. Houd je meer van zoet, dan zul je nog wat suiker moeten toevoegen.

Benodigdheden:
  • 150 gram geraspte wortel
  • 65 gram boekweitmeel
  • 65 gram amandelmeel
  • 3 eieren
  • 10 gedroogde abrikozen gesneden in kleine stukjes
  • 30 gram rozijnen
  • 1 eetlepel citroenrasp
  • 2 theelepels kaneel
  • 1 theelepel speculaaskruiden
  • 2 theelepels bakpoeder
  • een tamelijk hoge springvorm van 20 of 21 centimeter doorsnede die in het mandje van de airfryer past
En voor de bovenlaag:
  • 200 gram roomkaas
  • 1 eetlepel liefst niet te donkere honing
  • 2 theelepels citroenrasp
  • 1 theelepel vanille-extract
  • naar keuze een handje gedroogde papayablokjes
Klop de eieren luchtig in een beslagkom. Voeg daarna alle andere elementen toe en spatel ze goed door elkaar. Verwarm de airfryer voor op 160 graden en bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier. De randen vet je in en daarna doe je het beslag in de vorm. Bak de taart 25 minuten op 160 graden en daarna 5 minuten op 140 graden.

Ondertussen maak je de bovenlaag door de roomkaas, de honing, de citroenrasp en het vanille-extract goed door elkaar te roeren. Haal de taart uit de springvorm en als ie helemaal is afgekoeld kun je de bovenkant bestrijken met deze topping. Tot slot kun je papayablokjes of iets anders gebruiken als garnering.

Kijk voor een verdere lijst van deelnemers bij Elisabeth, die deze inspirerende maandelijkse actie heeft bedacht. Eet smakelijk!

10 opmerkingen:

Lot zei

Dat is een heerlijk en goed gevulde worteltaart. Mooir recept

De Breimeisjes zei

Een feestelijke afsluiter voor de receptenreeks, zo'n mooie taart!

Dientje zei

Ziet er lekker uit. Ik bak eigenlijk nooit in de Airfryer, moet ik toch eens gaan doen. Groet, Dientje

In de weer zei

Een keer at ik worteltaart, bij een fietsstop en die was lekker, mmmmmm.
Nog nooit zelf gebakken, misschien toch eens proberen.

Elizabeth zei

Ha, ik snap dat je hier een uitzondering voor maakt...
Ik ben ook geen toetjesmens, maar deze taart lijkt me heerlijk!

Ger zei

Lijkt me een heerlijk recept voor worteltaart en ziet er feestelijk uit.
Heb ook met verschillende andere recepten ooit dit soort taart gebakken,maar vraag me af of er niet nog een andere vorm van vloeistof bij moet zoals boter,olie,melk of karnemelk?

Miriam zei

Nee, ik heb dit recept al best vaak gemaakt zonder enige verdere vloeistof.

miekequilt zei

Wat een heerlijk recept. Ga ik zeker eens proberen.

DagelijkseOnzinDingen zei

Ik bel dol op worteltaart dus jouw recept is zeer welkom, alleen heb ik helaas geen airfryer.

Ilse * BY IK * zei

Ziet er heerlijk uit!
We hebben geen airfryer, maar in de oven gaat het vast ook lukken.