dinsdag 28 mei 2019

Visserstruien



Stella Ruhe heeft inmiddels drie boeken geschreven over de Nederlandse visserstruien. Op verschillende plaatsen worden de truien tentoongesteld. Momenteel zijn er een flink aantal te zien in het klederdrachtmuseum in Amsterdam.

Een niet zo bekend museum, waar ik veel toeristen dacht tegen te komen. Maar niets was minder waar, het was er zelfs helemaal niet druk tijdens ons bezoek.



Hier zie je een detailopname van de lichtblauwe trui. Het halsboord heb ik expres wat meer van dichtbij bekeken, want het viel mij op dat veel halsboorden aan de bovenkant wat lubberden. Hier is dat voorkomen. Het boord is twee keer zo lang gemaakt, aan de binnenkant teruggeslagen en vastgezet.

Goed om dit van dichtbij te kunnen bekijken, ik ben er echt wat wijzer van geworden.



Niet zo'n positief punt is dat er (tijdens ons bezoek althans) regelmatig bijvoorbeeld vijf kleine foto's hingen waarop de truien in zwart-wit waren afgebeeld en voorzien waren van een vermelding van de plaats waar ze vandaan kwamen. Er hingen dan aan de muur bijvoorbeeld zeven truien! Puzzelen maar, haast niet te doen om het een met het ander te combineren.

Hieronder zie je ene (Scheveningse) trui die momenteel nog te zien is in Kaap Skil op Texel.



Eén trui in het klederdrachtmuseum was gebreid met wat donkerder grijze wol. Ik zou het nooit verwacht hebben van tevoren, maar dit vond ik de fraaiste kleur om zo'n visserstrui in uit te voeren. Het licht grijsblauw van de detailopname hierboven is mijn tweede keus. Die kleur doet het ook wel goed, vind je niet?

Geen opmerkingen: