maandag 2 december 2019

Borduurworkshop Crafts Council


De laatste tijd timmert Crafts Council steeds meer aan de weg. Ze hebben overigens pas vanaf 2013 een Nederlandse poot, dus zo gek is dat niet. Sinds kort hebben ze hun kantoor in Utrecht en zijn ze ook gestart met de leerlijn Crafts klas. Het ziet er veelbelovend uit.


Zaterdagmiddag 23 november was ik bij een gratis borduurworkshop van hen, die werd gegeven door Desirée Hammen. Het trok zeker ook een jonger publiek, cq studenten van kunstvakopleidingen.


De aankondiging van de workshop bereikte me op het laatste ogenblik, maar het was eigenlijk een buitenkansje.


De workshop zelf spitste zich toe op knoopjessteken dwz Franse knoopsteek, bullionsteek en technieken waarbij je met dikker materiaal (lint, hennep) knoopjes maakt en die vastzet met een dunnere draad.


Het leverde een soort proeflapje op, waarvan ik later een deel weer heb uitgehaald.


Ik vond het leuk om de technieken te leren, te proberen en te herhalen, maar het werd helemaal geen geheel.


Voordat het naar mijn zin is, zullen er nog heel wat steekjes gemaakt moeten worden.


Het prachtige borduurwerk van de liturgische gewaden was heel inspirerend om van dichtbij te bekijken.


De kerkruimte en de glas-in-loodramen zijn ook heel mooi. Zonde dat het eventueel zal verdwijnen. Van sommige kerken in Utrecht zijn bijvoorbeeld appartementen gemaakt Dan blijft er niet veel over van het harmonische interieur.


Ik hoop dat het lukken zal om een passender bestemming te vinden.




Geen opmerkingen: