dinsdag 23 februari 2021

Jan Houtman

In Handwerken zonder grenzen stond in het vierde nummer van 1989 een interview met Jan Houtman. Interessant om te lezen, want eerlijk gezegd wist ik niet zoveel van deze man die een vernieuwende geheel eigen draai aan de Nederlandse merklappen heeft gegeven. Hij werd geboren in 1929 op Sumatra en is overleden in 2007. Tijdens zijn werkzame leven was hij eigenaar van een kleine drukkerij. Zijn grafische opleiding heeft zeker de compositie en de layout van de merklappen beïnvloed. Hij borduurde er meer dan 120!
Op de handwerkbeurs in 2011 kocht ik een aantal kaarten waarop zijn merklappen zijn weergegeven. Verder ontdekte ik tot mijn verrassing een heuse Jan Houtman SAL, zijn er meerdere boeken over zijn merklappen en een boek getiteld "Jan Houtman Merklappen, Een leven in kruissteek". Dat laatste zou ik wel eens willen lezen, misschien krijg ik het nog eens te pakken.


1 opmerking:

Gonda Westra-Steursma zei

Misschien is het aanwezig in de bibliotheek van Merkwaardig, de borduurvereniging.