woensdag 29 september 2021

Nederlands Zilvermuseum

Tijdens een bezoek aan Schoonhoven bracht ik ook een flitsbezoekje aan het zilvermuseum, omdat alleen ik een museumjaarkaart bij me had. Schoonhoven is natuurlijk bekend vanwege zijn vakopleiding tot goud- en zilversmid. In de binnenstad vind je dan ook een bovengemiddeld aantal juweliers en kunstenaars die met edelmetaal werken.
In het museum is daarvan het nodige te zien. Edelsmeden die aan het werk zijn, tafelzilver, miniaturen, literatuur in het kenniscentrum ...
Nou ben ik niet bovenmatig geïnteresseerd in zilver, maar mijn "erin en eruit" visite deed geen recht aan het museum.
Wel is het beperkt van omvang, wat je niet direct zou zeggen als je de enorme kazerne ziet waarin het museum gehuisvest is. Bij nadere bestudering van het gebouw vanaf de buitenkant, bleek een flink deel leeg te staan.
Behalve de tentoongestelde collectie zijn er ook nog taxatiedagen en mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan. Als je oog voor zilver hebt, beslist de moeite waard.

Geen opmerkingen: