vrijdag 13 oktober 2023

RvdM Frittata

Laatst kookte ik alleen voor mezelf. Een goede gelegenheid om het Recept van de Maand uit te proberen en te fotograferen. Dit keer zijn de hoeveelheden dus bedoeld voor één persoon. Ben je met z'n tweeën dan verdubbel je de hoeveelheden gewoon enzovoorts. Let op: je hebt een koekenpan met deksel nodig.

Frittata in de koekenpan
Ingrediënten:
  • twee eieren
  • een gesnipperde kwart ui
  • een halve courgette in kleine blokjes
  • vier champignons in kleine blokjes
  • (olijf)olie om in te bakken
  • een scheut melk
  • 40 gram geraspte kaas, bijvoorbeeld Parmigganio Reggiano
  • paar kerstomaatjes
  • handje diepvriesdoperwtjes
  • eventuele restjes die je in huis hebt zoals een paar gekookte aardappeltjes of een overgebleven beetje groente
Doe een scheutje olie in een niet te grote koekepan en fruit daarin een ui. Voeg de courgette en champignons toe en laat de groente tien minuten zachtjes garen. Ondertussen klop je twee eieren los in een kom met een scheut melk en dan meng je daar de geraspte kaas doorheen. Laat de groente uit de pan in de eimix glijden en roer het geheel door. De koekenpan veeg je even schoon met een stukje keukenpapier en verwarm dan een nieuw scheutje olie in de pan. Het mengsel uit de kom rustig in de koekenpan gieten en versieren met een paar doorgesneden kerstomaatjes. Tien minuten zachtjes laten garen zonder deksel, dan de deksel op de koekenpan doen en nog 10-15 minuten zachtjes bakken. Het ei moet gestold zijn. Met behulp van een flink bord de frittata omkeren en de andere kant een paar minuten bruinen. Klaar!

Ik heb gekozen voor het toevoegen van een paar diepvriesdoperwtjes ergens halverwege het garen met deksel. Stukjes paprika zou bijvoorbeeld ook kunnen. Natuurlijk kun je naar smaak zout, peper en groene kruiden toevoegen aan het mengsel. Het was namelijk lekker, maar kon nog een beetje pittiger.

10 opmerkingen:

Elizabeth zei

Oh..., dat ziet er heerlijk uit! En fijn dat alles in één pan kan. Ik heb een hapjespan die beslist overuren maakt, zo vaak gebruik ik die.
Dankjewel voor dit recept!

Willy zei

Een recept waar je alle kanten mee uit kunt. Lekker!

DagelijkseOnzinDingen zei

Dat is een fijn recept voor 1 persoon en je kunt tegelijk al je groente restjes gebruiken. Deze ga ik zeker onthouden en na een werkdag eens maken. Dank je wel! Groet, Annemarie

juffrouw Ooievaar zei

Lekker, een goed idee, ‘moeten’ wij ook weer eens eten.
Groetjes Anita

In de weer zei

Oh, lekker makkelijk en gezond !

Dientje zei

Dit is heerlijk. Ik maak het regelmatig met een zakje Italiaanse groente en evt restjes. Groet, Dientje

conny's quilts en creaties zei

Wat een lekker recept, handig als je eens voor 1 persoon kookt

Annet zei

Wat een fijn recept. toevallig ben ik deze week ook een keertje alleen. Ga ik gelijk uitproberen!

Daphne zei

Lekker en héél handig om restjes op te maken die ik nooit weggooi, maar die ik met 4 personen ook eigenlijk nooit meer kan gebruiken.
Dit is zeer geschikt hiervoor.
Dank je wel voor het recept en het idee!

De Breimeisjes zei

Ja, heerlijk! Echt ook een perfect recept inderdaad om voor 1 persoon te maken.