vrijdag 10 november 2023

RvdM herfstsoep

Ook deze keer doe ik mee aan het mooie initiatief van Elisabeth om met een aantal andere bloggers een recept te plaatsen op de tweede vrijdag van de maand. Neem vooral ook een kijkje bij de andere deelnemers via haar lijstje!

Het basisidee voor deze pompoenwortelsoep komt uit het Utrechtse boekje "Soep uit iedere hoek". Mijn versie heeft de volgende ingrediënten:
  • een ui
  • een beetje olijfolie
  • een niet al te grote oranje biologische pompoen (Hokkaido)
  • een stuk of tien worteltjes
  • een (glutenvrij) bouillonblokje
  • een bolletje stemgember
  • 100 ml kookzuivel/kookroom/kokosmelk
  • eventueel peper en zout naar smaak
Snipper de ui en fruit 'm in de olijfolie in een flinke pan. Daarna voeg je de in grove stukken gesneden pompoen en worteltjes toe. Als je een Hokkaido gebruikt is het trouwens beslist niet nodig om de pompoen te schillen. Voeg ook het bolletje gember toe en de bouillon. Bij een glutenvrij blokje werkt het vaak het beste om in een apart pannetje een halve liter water aan de kook te brengen met een bouillonblokje totdat het helemaal is opgelost. Daarna voeg je aan de soep zoveel water toe als nog nodig is om de pompoen nét onder water te zetten. Laat het geheel koken totdat de pompoen en wortel gaar zijn. Tot slot pureer je de soep met een staafmixer en roer je er de kookzuivel doorheen.

11 opmerkingen:

Judy zei

Lekker! Ik heb toevallig vandaag ook een pompoensoep op mijn blog staan. Maar weer anders.

Elizabeth zei

Wij zijn dol op pompoensoep. Ik gebruikte altijd een verspakket van AH, maar daar gaat nu verandering in komen, denk ik...
Je soep ziet er heerlijk uit en volgende week komt ie op het menu!
Dankjewel voor de inspiratie!

DagelijkseOnzinDingen zei

Pompoensoep is een van mijn lievelingssoepen. Ik gebruik alleen geen gember en doe er nog wat verse peterselie over, maar de volgende keer ga ik jouw recept met de gember eens proberen. Groet, Annemarie

Dientje zei

Heerlijk. Gember doe ik er nooit doorheen, maar lijkt me lekker. Bij Judy schreef ik al, dat ik vaak een grote pan maak en invries. Jammie. Groet, Dientje

De Breimeisjes zei

Lekker! Helaas houden mijn mannen niet van pompoen.

Annet zei

Dit lijkt me een lekkere variatie, ik ga hem zeker uitproberen. Je frittata van de vorige keer smaakte heerlijk en was makkelijk klaar te maken voor mezelf!

In de weer zei

Lekker soepje !

Ilse * BY IK * zei

Klinkt goed! Ben dol op pompoensoep.

Gonda Westra-Steursma zei

Leuk dat het recept uit een Utrechts kookboekje komt! Grappig.
Wellicht eens een keer uit te proberen, maar ik heb nog nooit van een Hokkaido gehoord, maar deze is ongetwijfeld bij de betere groenteboer te koop.
Gr. Gonda

miekequilt zei

Heerlijke soep, denk ik. Ik vind dat bolletje gember erin een goede aanvulling. Gaat zeker een keer gemaakt worden hier.

Josephine zei

Ohhh heerlijk Pompoensoep, heb al op mijn boodschappenlijstje een Hokkaido
pompoen genoteerd. Ga het van de week maken, ook dat gemberbolletje vind ik
een heel goed idee dat geeft de soep absoluut meer smaak. Zelf voeg ik altijd
nog wat stukjes geitenkaas toe bij het opdienen dat smaakt er erg lekker bij.