donderdag 12 mei 2011

Tutorial papieren ballen

De papieren ballen die ik vorige week liet zien, worden op verschillende plaatsen op internet voor gedaan. Heel precies zijn de instructies niet, terwijl je eigenlijk wel heel precies moet werken om goede ballen te krijgen. Daarom heb ik al mijn stapjes gefotografeerd en probeer ik er een goede beschrijving bij te geven.

Je hebt wat dikker, soepel papier nodig en daarop teken je 12 tot 16 stroken af met een verhouding tussen breedte en lengte van 1 staat tot 8. Dus bij een lengte van 12 centimeter hoort een breedte van 1,5 centimeter. Als je liever een iets rondere en hogere bal wilt hebben, gebruik dan een verhouding van 1 staat tot 10 en maak 16 stroken.

Op 0,5 centimeter van de boven- en onderkant van elke strook maak je een gaatje. Door dit gaatje komt later de splitpen. Maak het gaatje dus niet te klein. Het kan waarschijnlijk heel mooi met een klein ponsje, maar ik gebruik een zeer dikke stopnaald die ik helemaal door het gaatje heen haal.

Nu knip of snijd je de stroken los.

Zoals je ziet heb ik twee soorten papier gebruikt, maar de variatiemogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos.

Steek nu een splitpen door het bovenste gaatje van alle stroken. Wel één voor één, anders gaat het niet goed. Sluit de splitpen.

Herhaal dit voor het onderste gaatje, tot alle stroken op een stapeltje vastzitten.

Zoals je kunt zien, bobbelt mijn stapeltje nogal. Ik heb een nauwkeurigheidsfout gemaakt bij het prikken van de gaatjes. Bij de ene kleur stroken zitten de gaatjes op 5 mm, bij de andere kleur op 6,5 tot 7 mm. Dat kan dus eigenlijk niet, dat kun je goed zien op de foto.

Schuif nu de stroken voorzichtig uit elkaar en vorm een bal. Dit is de lastigste stap. Wanhoop niet als de bal eerst heel scheef wordt, dat is bij mij ook steeds het geval. Als je de stroken zo regelmatig mogelijk verdeeld en daarbij naar de boven- en naar de onderkant kijkt, dan komt het goed.

Hier kun je zien dat mijn blauwgroene bal toch nog redelijk gelukt is, al is de onregelmatigheid veroorzaakt door het verkeerde gaatjes prikken wel te zien. De achterste twee ballen zijn gemaakt van slechts 8 wat bredere stroken en de oranje bal van 14 stroken. De roze bal linksvoor bestaat uit 16 stroken met een verhouding tussen breedte en lengte van 1 staat tot 10. Het is duidelijk te zien dat deze roze bal ronder is.

Veel plezier met het maken van de ballen!

3 opmerkingen:

Leonie zei

Zo simpel met zo'n leuk effect!!

Joke Regnier zei

oh dat ziet er leuk uit

Corina zei

Wat leuk, dank je wel voor je uitleg! Via via ben ik op je blog terecht gekomen, erg leuk bl;og heb je ! Ik ga je volgen! Fijn weekend!Groetjes,Corina