vrijdag 13 januari 2012

Vrijdag = Etsy dag

Etsy is nog niet zo bekend in Nederland en dat vind ik onterecht. Vandaar dat je voorlopig elke week op vrijdag kunt kennismaken met een creatieve Etsy-verkoper op mijn blog. Deze week word je uitgenodigd om eens te gaan kijken in de winkel The World of Wezz van Hilde.


Je hebt een zeer divers en uitgebreid aanbod. Maak je dat allemaal zelf? En welke techniek heeft daarbij de voorkeur?

Ja hoor, ik maak alles zelf!
Mijn interesses zijn heel uiteenlopend en ik kan nu eenmaal moeilijk kiezen. Ik wil altijd alles op z'n minst proberen. De meeste van deze hobby's gaan al een leven lang mee! Graag van alles maken en het allemaal zelf dragen of gebruiken werd na een tijd gewoon onmogelijk, vandaar dat ik met mijn Etsy winkeltje begonnen ben.

In eerste instantie gewoon om als showcase voor mijn juwelen te dienen, maar sinds een aantal maanden ben ik er ook andere dingen gaan bij plaatsen. Sieraden zijn er in overvloed op Etsy en het is gewoon erg moeilijk om daarmee alleen je shop te laten overleven. Het voordeel van juwelen was wel dat het minder ruimte in neemt dan de rest (zoals sjaals en mutsen bijvoorbeeld). Mijn passie is creatief bezig zijn, en ik zou echt geen favoriete techniek kunnen geven zonder de andere tekort te doen!



Al een hele poos ben je actief op Etsy. Merk je dat er meer "lokaal" d.w.z. door Europeanen gekocht wordt? Of komen jouw klanten toch voornamelijk uit de USA?

Laat je niet misleiden door de zogenaamde startdatum van de account, want in het begin was ik vooral als koper op Etsy. Je bouwt op die manier wel wat feedback op, en eens je met een shop begint kan dat een belangrijke troef zijn om al een begin van vertrouwen te scheppen naar de klanten toe, vooral omdat de meeste daarvan toch uit het buitenland komen en dan nog voornamelijk uit de USA. Etsy is ook Amerikaans, dus dat lijkt me ergens ook wel logisch. Zelf heb ik nog niet gemerkt dat er meer lokaal gewinkeld wordt, het blijft online hé. Je kan het niet vastpakken en voelen, of het voorwerp nu hier in België ligt of ergens in Texas maakt dan ook niet meteen verschil denk ik. Amerikanen zijn ook veel meer gewend om online te kopen. Europa is wel op weg om die stap ook te zetten, maar het is aan ons om de klanten over de streep te trekken. Ik heb nog niet veel aan promotie gedaan, dus misschien ligt het daar wel aan.


Zijn jouw producten alleen via Etsy te koop of verkoop je ook elders?

Voorlopig is alles alleen via mijn Etsy shop te koop, maar ik ga binnenkort voor het eerst deelnemen aan een pop up store en dat is wel spannend natuurlijk!
Op dit moment ben ik druk bezig met alle voorbereidingen daarvoor, want een plank of twee in een winkel inrichten is toch weer wat anders dan hoe het hier klaar ligt voor verzending. Het is weer een nieuw avontuur hé!

Verder heb ik wel nog een blog waar ik dringend weer eens wat voor wil gaan schrijven: cyberwezz.blogspot.com.

1 opmerking:

Wezz zei

heel leuk artikel heb je ervan gemaakt, Miriam! Sorry dat het even geduurd heeft eer ik weer eens een kijkje op je blog kon nemen, maar ik heb ook nieuws! Vanaf deze week liggen mijn items nl ook in The Box, een winkel in Mechelen, België. :-))
't balletje is dan toch langzaam gaan rollen....