zaterdag 15 februari 2020

Links en literatuur middeleeuws borduurwerk


Halverwege de maand februari moet ik eerlijk zeggen dat het thema van deze maand me niet licht valt. Eigenlijk moet je het borduren in de middeleeuwen intensief bestuderen en niet maar een beetje "proberen". Wel ben ik een aantal goede links tegen gekomen bij mijn zoektocht, die me tot dan toe volstrekt onbekend waren:
  • Naar het St. Thomastapijt bijvoorbeeld, waarvoor je een beetje naar beneden moet scrollen op de pagina.
  • Veel praktischer is een pdf-document over de Bayeux-steek waarin de werkwijze stapsgewijs wordt beschreven.
  • Als je het gemakkelijker vindt om een filmpje van de Bayeux-steek te bekijken, dan is er op YouTube ook een handleiding te bekijken.
  • De site Handwerkwereld heeft een interessant artikel over Opus Anglicum.
  • De blog Medieval Arts and Crafts laat mooi borduurwerk zien en bevat ook een aantal patronen in brick stitch.
Mary Corbet heeft op haar blog recent geschreven over de catalogus van een tentoonstelling in het Cluny museum in Parijs over Middeleeuwse borduurkunst. Zelf heb ik een tijdschrift over een tentoonstelling in het Catharijneconvent in Utrecht in 2015 "Het geheim van de Middeleeuwen in gouddraad en zijde".

Geen opmerkingen: