dinsdag 11 februari 2020

Suriname (3)


In 1975 was prinses Beatrix aanwezig bij de ceremonie in het stadion van Parimaribo rond het verklaren van de onafhankelijkheid. Voor de eerste keer werd daar de Surinaamse vlag gehesen. Bij die gelegenheid droeg Beatrix deze zijden jurk, waarvan het bovenlijfje bekleed is met kralen en lovertjes.

Ik vind de japon niet zo mooi, waarschijnlijk vooral omdat ik niet van groene kleding houd. Het geeft wel echt een beeld van de mode van die tijd, waarin oranje, bruin en groen de boventoon voerden.


Deze opklapbare bank werd uit één stuk hout gemaakt en is gemaakt aan het eind van de twintigste eeuw. Niet zo oud dus, maar ik stel me zo voor dat het model veel eerder ook gebruikt werd. De bank komt uit Zeist bij de Hernhutters vandaan, die ook een museumpje hebben.


De lange gedekte tafel herinnert aan de Binnenlandse Oorlog tussen het nationaal leger o.l.v. Bouterse en het junglecommando onder Brunswijk. Er zijn de nodige onschuldige mensen vermoord, zoals je kunt lezen op het toelichtende bordje.


Het is een indrukwekkend kunstwerk.

1 opmerking:

Bertiebo zei

Ik ben ook geweest. Ga er morgen misschien iets van laten zien. Die jurk vind ik prachtig, maar ja groen is mijn lievelingskleur