vrijdag 1 mei 2020

Broderie anglaise


Voor de maand mei heb ik weer een heel ander onderwerp gekozen voor de borduurchallenge namelijk broderie anglaise oftewel Engels borduren. Tegenwoordig wordt broderie anglaise vrijwel altijd machinaal gemaakt en het is dan ook tamelijk goedkoop verkrijgbaar. Van oorsprong is het echter een heel arbeidsintensieve vorm van borduurwerk.

Je kunt er prachtige kledingstukken van maken. Als illustratie heb ik hier twee afbeeldingen van Modemuze gebruikt, die laten zien wat er met deze techniek mogelijk is.


Volgens de tijdschriftenreeks "Creatief borduren" van Editions Marshall Cavendish die rond 2000 werd uitgegeven, is broderie anglaise oorspronkelijk afkomstig uit Tsjechië en Slowakije. In de negentiende eeuw kwam het naar Engeland. Traditioneel wordt het geborduurd met wit op wit, maar andere kleurcombinaties zijn natuurlijk ook mogelijk.

Voor mij is deze techiek geheel nieuw. Ik ga het voorzichtig uitproberen en zal zien in hoeverre ik het onder de knie krijg in een maand.

Geen opmerkingen: