woensdag 27 mei 2020

Slaapmutsjes


In onze tuin is er in 2020 niks nieuws bijgekomen, behalve de voorgezaaide plantjes van eigen zaad. We doen geen overbodige boodschappen en naar het tuincentrum is echt niet noodzakelijk voor ons. Met afrikaantjes, zonnebloemen en oostindische kers lukt het prima om zelf eigen plantjes op te kweken zonder zaad te kopen. Daarnaast zijn er een paar eenjarige bloemen die zelf zorgen dat ze terugkeren zoals bijvoorbeeld het juffertje-in-het-groen en de slaapmutsjes. Daarbij speelt het trouwens wel een rol dat we de hele tuin begroeid proberen te houden. Dat betekent selectief wieden: gras eruit natuurlijk, geen paardenbloemen, geen miniboompjes. Maar veel mag blijven staan.


De slaapmutsjes zijn er dit jaar gelukkig ook weer, zij het op een andere plek dan vorig jaar. Ik ben er blij mee, het is zo'n grappige bloem die alleen opengaat bij voldoende daglicht. 's Nachts gaan de slaapmutsjes altijd dicht.


Mocht je de bloem niet kennen, dan kun je hieronder zien waarom hij/zij slaapmutsje heet.

3 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ik zie het. Wat een leukerd zeg! Ik kende hem/haar niet.

De Breimeisjes zei

O, zo leuk, de slaapmutsjes! Ik had ze ook jaren achter elkaar, maar nu al een tijd niet meer. De tuin is zeker té vol bij mij ;-)

Ineke zei

Ik ken ze niet, wat zijn ze mooi!!!