maandag 11 mei 2020

Mondkapjes


Vanaf vandaag gaan de kinderen weer naar de basisscholen en ik als leerkracht dus ook. Ik kijk er naar uit om de kinderen weer te zien, maar helaas moet ik wel van Utrecht naar Amsterdam en vice versa reizen met de trein om er te komen. Mondkapjes naaien dus voor in het OV.


Om te beginnen had ik een patroon nodig, dat ik hier vond.


Het wordt gemaakt van twee lagen stof, in mijn geval dichtgeweven niet al te dikke katoen.


Voor de andere kant gebruikte ik een ruitje, ook al om geen misverstand te scheppen over de binnen- en buitenkant.


Op de naaimachine ben ik niet zo handig, dus over het eerste exemplaar moest wel eventjes worden nagedacht.


Hier zie je het prototype, dat nog ongewassen en ongestreken is.



Nadat de wasmachine op 60 graden zijn werk had gedaan, was het tijd voor een extra laagje van keukenpapier. Misschien is het beter als deze tussenlaag nog wat dikker is maar om het een half uur vol te houden met het masker én niet al te warm te worden, is het zo genoeg.


Daarna zijn de maskers heet gestreken, zonder de binnenkant met de vingers aan te raken. Verpakt in zakjes liggen ze op gebruik te wachten in de kast.


Zoals je kunt zien, heb ik ter afwisseling een gebloemd exemplaar gemaakt. Inmiddels had ik het van al het passen van de mondkapjes al aardig warm gekregen, zoals je kunt zien aan mijn rode kleur.

1 opmerking:

Bertiebo zei

Ja dat is niet fijn, die reis. Hoop dat het allemaal goed verloopt. Je mondkapjes zijn leuk! Wel fijn als je handig bent. Ik kan dat dus echt niet.