woensdag 18 augustus 2021

Hongaars borduurwerk uit Csenger

NB Sommige vlakjes lijken op de foto volkomen zwart en dat is echt niet zo: ze zijn rood en met zwart omlijst.

In het Noordoosten van Hongarije vind je de streek Csenger. Ik heb recent een workshop gevolgd bij Tree of Needlework waarin het borduurwerk uit deze streek centraal stond. Hierboven vind je mijn probeersel dat daar traditioneel voor het versieren van kleding wordt gebruikt. De gebruikte steken zijn rode satijnsteken met een omranding van zwarte steelsteken.

Er is ook een andere techniek uit dezelfde streek, die voornamelijk gebruikt wordt op kussens. Deze techniek die bestaat uit louter satijnsteken mocht je ook uitproberen, maar daar heb ik niet voor gekozen. Het deed me namelijk denken aan een eerder borduurwerkje van mijn hand. Ja, ik weet het: andere kleuren en ook een paar andere steken. Toch vermoed ik dat ik deze tweede techniek mezelf kan leren.

2 opmerkingen:

Bertiebo zei

Prachtig zeg!

Gonda Westra-Steursma zei

Altijd leuk om uit je comfortzone te gaan. Mooie dingen vervaardig je dan.