dinsdag 5 oktober 2021

Oudewater

Oudewater afficheert zichzelf als "het mooiste stadje van het Groene Hart". Tja, hiermee doen ze nogal aan zelfpromotie en de stadjes in de omgeving zijn ook beslist de moeite waard. Het geeft in ieder geval aan dat het nogal toeristisch is én dat er een behoorlijk aantal monumenten zijn.
Je zou ook kunnen zeggen dat het de stad van Swiebertje is. De buitenscènes van deze jeugdserie uit het verleden zijn hier opgenomen. Vandaar dat er een beeld van hem geplaatst is. In beelden is Oudewater sowieso nogal goed.
Eerder liet ik al de Naiaden zien en we kwamen nog veel meer tegen. Deze helaas halfvernielde of op een natuurlijke wijze kapotgegane keramische beelden zijn gemaakt voor de opvoering van de mini-opera "Boven het land" in 2011.
We zijn even verder gelopen langs deze beeldengroep en zagen veel bootjes en boten aan de waterkant. Oudewater ligt langs de Lange Linschoten en varende toeristen zijn zeker ook kenmerkend.
Tot slot een foto van het oude stadhuis, om te laten zien dat er de nodige historische gebouwen zijn.
Het was leuk om het stadje te bekijken en ik zie ons nog wel eens wat verder langs de oevers van de Lange Linschoten lopen.

4 opmerkingen:

Elizabeth zei

Ja, dat is een prachtig plaatsje... Ik kwam er vroeger wel eens. Ik kom oorspronkelijk uit Stolwijk en dat is daar niet zo ver vandaan.

Gonda Westra-Steursma zei

Leuke uitjes heb je gehad! Zo'n zilvermuseum is ook altijd leuk. Ach en als je wilt is er overal wel iets te zien.
groeten,
Gonda

Marion van de Sande zei

Maar het meest bekend, lijkt mij toch, van de heksenwaag.

Miriam zei

Je hebt gelijk natuurlijk!