zondag 11 december 2022

Borduurwerk van mijn oma

Zoals heel veel vrouwen van haar generatie, heeft mijn oma hard gewerkt in haar leven. Als kindermeisje, (wijk)verpleegster, moeder, vrouw van een tuinder en tot slot als winkelierster. Gelukkig was het haar wel vergund om rustiger aan te doen vanaf haar 60ste ongeveer.
Dus had ze toen tijd voor hobby's zoals handwerken. In mijn ouderlijk huis zijn daarvan nog de nodige resultaten te vinden. Het kussen is een mooi voorbeeld, maar ook het romantische tafereeltje in een geslaagde combinatie van zwart-wit én een paar kleuren. Dat laatste zal waarschijnlijk een borduurpakketje van Ariadne geweest zijn uit de jaren '70, ten minste ik herken de stijl. Over het kussen durf ik helemaal niets te beweren, maar ik vind het wel mooi.
Om het helemaal af te maken hieronder een getekend portret van opa Piet van Ophem met een foto van zijn vrouw, mijn handwerkende oma Rie Morren.

4 opmerkingen:

Bertiebo zei

Wat een mooi eerbetoon aan je grootouders. Dingen om voor altijd te bewaren!

Annet zei

Wat fijn dat dit er nog is!

Elizabeth zei

Zo, wat een geweldige portret tekening.. Mooi om zo je opa en oma te herinneren.
Wat konden ze vroeger mooi handwerken hè. Maar het borduren heeft je oma wel aan jou door gegeven! Het kussen vind ik ook heel mooi.

Gonda Westra-Steursma zei

Dierbare herinneringen van je oma. Mooi om te zien. Heeft ze de liefde voor het borduren aan jou doorgegeven?