donderdag 15 december 2022

De mooiste kerststal van Nederland

Een beetje pretentieus is de titel van dit bericht wel naar mijn smaak. Ik heb het echter niet zelf bedacht, het is de titel die museum het Catharijneconvent geeft aan zijn gratis toegankelijke kerststal.
Officieel is de onlangs verworven Napolitaanse kerststal met 696 figuren te zien vanaf 18 december, maar hij staat nu al in de Catharinakathedraal.
We zijn een kijkje gaan nemen afgelopen weekend bij dit overweldigend geheel met Utrechtse details als de Domtoren en de Winkel van Sinkel.
Je kijkt in ieder geval je ogen uit. Er zijn ongelofelijk veel detais te zien. Hoewel het geheel best een flink oppervlakte inneemt, is het toch enorm druk in deze kerststal.
In het magazine Martinus+ wordt Pim Arts, conservator van het Catharijneconvent, geïnterviewd. Hij vertelt over de rijke traditie van Napolitaanse kerststallen en zegt onder andere Het idee van de Napolitaanse kerststal is: Jezus is geboren in Napels en dus niet in Bethlehem. Tja...

1 opmerking:

Gonda Westra-Steursma zei

Nou, we hadden elkaar tegen kunnen komen vorige week. Ik was er op zondag bij het kerstconcert. Ook ik heb vol verwondering de enorme kerststal kunnen bekijken en ik zette ook het bloemenstalletje op de foto. Wat prachtig om te zien, helemaal met de omgeving van Utrecht er in verwerkt. Ik vond het ook erg bijzonder.
Ik heb zelfs een boekje over de Napolitaanse kerststal kunnen lenen bij de landelijke bibliotheek, omdat de tentoonstelling vorige week nog niet geopend was. De stal was gelukkig voor ons zichtbaar in de kerk. Ik had ook de tentoonstelling wel willen zien, maar ja, wellicht eens...
Groeten, G.