dinsdag 9 mei 2023

The Railway Children

Smullend liep ik door de Londense boekwinkels en trachtte me te beheersen, denkend aan de extra kilo's die toegevoegd zouden worden aan mijn bagage als ik me niet inhield. Maar enkele boeken heb ik natuurlijk wel aangeschaft. Om te beginnen The Railway Children een Engels kinderboek uit 1906 van Edith Nesbit. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van dit boek gehoord, al is er ook een vertaalde versie getiteld De spoorwegkinderen. In oude Nederlandse spelling is het gratis te downloaden.

Het is meer dan honderd jaar geleden geschreven en behoort tot de klassiekers. Als je net als ik op zijn tijd graag een kinderboek-van-vroeger leest, dan is het zeker de moeite waard. Het geeft ook een tijdsbeeld, waarbij het leven van de werkende stand wel wat geromantiseerd wordt. En passant komt de Russisch-Japanse oorlog ook even om de hoek kijken.

2 opmerkingen:

monne-floor zei

Ik heb ooit een film gezien met die titel ?is mischien de zelfde ,ik vond dat een mooie film

Bertiebo zei

Ik heb het boek ook en met veel plezier gelezen. Echt ouderwets mooi! In London heb ik de musical gezien en die was helemaal fantastisch. Ik weet zeker dat ik er over heb geblogd, maar kon het niet meer vinden. Was vast nog op mijn oude blog. En monne-floor heeft gelijk hoor, het boek is meermaals verfilmd. Ik krijg meteen zin om nog eens te kijken, even speuren op Netflix. Misschien staat het er op.