dinsdag 30 mei 2023

Westerkerk

Als ik naar mijn werk ga, dan kom ik langs de Amsterdamse Westerkerk. Dit schilderij in de National Gallery in Londen herkende ik dus meteen. Het is van Jan van der Heyden, misschien nog iets beter bekend als uitvinder van een verbeterde brandspuit.

In de winkel van de National Gallery, kocht ik het boek If the Paintings Could Talk... geschreven door Michael Wilson. Bij een aantal schilderijen uit het museum is een stukje tekst te lezen van circa één pagina over een interessant aspect. Laat het nou beginnen met het schilderij van de Westerkerk! Er wordt opgemerkt dat de weerspiegeling van de gebouwen in het water van de gracht heel kundig is gedaan. Maar van de personen en de twee zwanen ontbreekt de reflectie. Zouden die geschilderd zijn door iemand anders?

1 opmerking:

Bertiebo zei

Dat lijkt mij nou een interessant boek. Dingen die je ondanks dat je goed kijkt niet ziet als je zelf niet schildert. Die Jan van der Heiden heb ik een keer opgezocht toen ik door de Tweede Jan van der Heidenstraat liep.