dinsdag 16 mei 2023

Victoria and Albert Museum (2)

In het V&A in Londen had ik wel een week kunnen kamperen: zoveel te zien, geheel vallend binnen mijn interessegebieden en prettig rustig qua bezoekersaantal.
Meteen bij binnenkomst ontmoette ik een afdeling met antieke kleding, zoals dit Nederlandse gewaad uit 1770-1779.
Er zijn interessante geborduurde objecten, verspreid over allerlei zalen. Hier zie je het kistje dat gemaakt is door Martha Edlin in 1671. Destijds was zij een 11-jarig meisje!
Als je dit kistje meer in detail wil bekijken, dan kan dat hier op de site van het museum.
In een geheel andere categorie valt het Brixen altaarstuk uit 1500-1510. Ik heb een hele tijd met bewondering staan kijken naar alle onderdelen.
Er zijn een aantal ruimtes gewijd aan het theater en daaronder vallen ook theaterkostuums en musicals bijvoorbeeld. Het paard is Joey uit de Engelse theaterproductie War Horse.
Heb ik alles gezien tijdens mijn bezoek van bijna een hele dag? Nee, lang niet. Het museum is eindeloos groot en soms heb ik ook een beetje lopen dwalen, bijvoorbeeld als ik na een kopje koffie weer verder wilde gaan waar ik gebleven was. En dan zijn er ook nog speciale tentoonstellingen en events ....

2 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ja heerlijk daar. En dan ziijn er nog de museumwinkel, de tuin bij de vijver waar het goed toeven is in de zomer en de scones die er voortreffelijk zijn. Er gaat geen bezoek aan London voorbij zonder V&A.

ireneinhetatelier zei

Weet je, dat het V&A een eigen you tube kanaal heeft, waar medewerkers van allerlei afdelingen uitleg geven over dingen uit hun deel van de collectie?Er wordt regelmatig iets toegevoegd: restauratie van kleding, uitleg over harnassen, amuletten, juwelen - het is erg interessant en veel omvattend.