vrijdag 29 december 2023

Herziene col

In september 2022 breide ik een col op bestelling met Royal Batik van Zeeman. Het zat toendertijd precies goed, maar al spoedig bleek het enorm te rekken vooral om de hals. Op aanvraag is er dus een aangepast model gemaakt. Misschien niet reuzeboeiend voor de lezer, wel erg handig voor mezelf om vast te leggen wat ik deze keer heb gedaan: Met 100 steken Royal Batik van Zeeman heb ik 8 centimeter in de rondte gebreid in een boordpatroon van twee recht, twee averecht. Daarna heb ik als volgt geminderd in patroon:
  • ABABA, ABABA, BABAB, ABABA, ABABA.
  • A = twee steken samenbreien, een steek gewoon
  • B = twee steken samenbreien, twee steken samenbreien
Je hebt dan 64 steken. Met deze 64 steken heb ik nog eens 8 centimeter gebreid. Het afkanten heb ik heel losjes gedaan met behulp van een anderhalve maat grotere breinaald. Zo kan het hoofd er gemakkelijk door.

Het zit wat strakker om de hals dan de vorige keer en dat was helemaal de bedoeling.