donderdag 22 september 2022

Col

In opdracht breide ik een warme col. Op het "model" toont het beter, want je ziet waarschijnlijk wel dat er een zeer rekbare steek is gebruikt. Ik heb 'm ook zelf even omgedaan, maar dat zit niet helemaal goed. Tja, er zijn lange en korte nekken en bredere en smallere schouderpartijen.
Toch leg ik even vast hoe ik het gedaan heb:
Met 100 steken Royal Batik van Zeeman heb ik 12 centimeter in de rondte gebreid in een boordpatroon van twee recht, twee averecht. In de laatste naald van het boordpatroon heb ik van elke 10 steken de negende en de tiende steek samengebreid, zodat er nog 90 steken resteerden. Daarna heb ik een toer recht gebreid en vervolgens in een rechte naald van elke 9 steken de achtste en negende steek samengebreid, zodat er nog 80 steken overbleven. Na weer een naald recht heb ik nog 8 steken geminderd, door van elke 8 steken de zevende en de achtste steek samen te breien m.u.v. de 5de en de 10de keer. Tot slot ben ik weer overgegaan op het boordpatroon en heb ik nog circa 11 centimeter gebreid met 72 steken.

Voor mezelf is het goed te volgen zo. Mocht je het ook willen proberen en iets niet snappen, dan licht ik het graag toe.
Nadat een ieder die ik het vroeg (inclusief de bloglezers) geborduurde ogen voor de schildpad de beste optie vond, heb ik twee eenvoudige oogjes geborduurd in Franse knoopsteek.

Geen opmerkingen: