maandag 6 mei 2024

Merlin

Voor de mobiele telefoon zijn er allerlei handige en nuttige apps. En ook semi verplichte en nutteloze apps trouwens. Als ik mijn salarisstroken wil bekijken, dan moet ik bijvoorbeeld tot mijn ergernis een verificatie-app gebruiken tegenwoordig. Dat is een app die ik niet uit vrije keuze gebruik. Wél heel veilig, maar toch ben ik er niet erg van gecharmeerd.

In een heel andere categorie valt de vogel app Merlin. Dat vind ik echt een geweldige uitvinding. Je maakt met de app een korte geluidsopname van de vogelgeluiden die je hoort en Merlin vertelt je vrijwel feilloos welke vogels je hoort. Mét een afbeelding en de mogelijkheid om je waarneming vast te leggen op een zogenaamde "life list".

Het geeft meteen aan dat het een Engelstalige app is en dat kan zeker een nadeeltje zijn. Ik ken lang niet alle vogelnamen in het Engels, dat is inmiddels wel gebleken. Met "google translate" kom je trouwens daar wel snel achter. Een tweede nadeel is dat je soms een vogel al kunt horen, terwijl die nog te ver weg is voor Merlin. Zo was het zeer kenmerkende geluid van de eerste gierzwaluwen precies op 1 mei weer te horen boven ons huis. Ik zag de gierzwaluwen ook vliegen. Maar het lukte me die dag nog niet om ze toe te voegen aan de "life list".

2 opmerkingen:

Gonda Westra-Steursma zei

Dank voor de tip! Vaak hoor ik vogels zingen en dan heb ik geen idee welke vogel dat is. Ik ga de app installeren.
Een gierzwaluw in Utrecht... ook wel bijzonder volgens mij.

Gr. G.

miekequilt zei

Wat handig zo’n app. Zo kom je er makkelijk achter welke vogel je hoort.