vrijdag 10 mei 2024

RvdM Asperges

In deze tijd van het jaar is het weer tijd voor asperges. Ik ben er dol op, dus ik maak ze met liefde. Ze zijn redelijk aan de prijs, daarom kopen we weleens een zak "buitenbeentjes" bij AH. Zoals je op de foto kunt zien, hebben we geen speciale aspergepan en worden ze gewoon in tweeën gesneden.

Omdat het wel even geduurd heeft voordat ze altijd zacht genoeg waren, hierbij het recept:

Schil de asperges en snijd circa 1 centimeter van de onderkant af. Wees geduldig en zorg dat je geen plekjes overslaat. Kook de asperges vijf minuten in ruim water, zet de warmtebron uit en laat ze nog tien minuten staan. Giet ze daarna af en serveer ze.

Ik heb er een paar bolletjes koude aardappelsalade, een tomaatje, sla, plakjes komkommer, olijven en gebakken zalm bij gegeven. Op de foto is de zalm trouwens niet afgebeeld en zijn de hoeveelheden ook zeer bescheiden gehouden voor het plaatje. Maar ik ben geen aanhanger van de "nouvelle cuisine" dus daarna zijn de borden voller geschept. De combinatie van asperges met hardgekookt ei is klassiek, dat zou ook heel goed kunnen.

Kijk voor een verdere lijst van deelnemers bij Elisabeth, die deze inspirerende maandelijkse actie heeft bedacht. Eet smakelijk!

7 opmerkingen:

miekequilt zei

Zo kook ik de asperges ook altijd. Wat een origineel recept met die aardappelsalade. Ga ik zeker een keer maken.

Ger zei

Asperges worden hier in mijn omgeving op dit moment volop gestoken met de hand wel te verstaan.
Las deze week dat de grote aspergekwekers over gaan naar machinaal steken en dat daardoor de kleinere regionale kwekers het de kop gaat kosten omdat hun prijzen hoger uitvallen dan de machinaal gestoken.
Ik koop mijn asperges nooit bij de super maar bij een kwekerij van planten,aardbeien van de koude grond en asperges die groeien door de warmte op de bedden en niet door verwarmde tunnels etc.
Recht van het land keurig gesorteerd op maat,schillen waar je bij staat en verder alles in de verkoopruimte wat je maar nodig zou kunnen hebben bij en voor asperges tot aardbeien in sfeervolle ruimte waar je werkelijk ogen te kort komt.
Ik neem altijd de klasse A en eet ze nooit anders dan met gesmoltenboter,Hollandaisesaus,slagersachterham van goede kwaliteit en net niet hardgekookte eieren,nieuw gekookt aardappeltje kan er ook nog bij.
Voor die korte tijd dat we kunnen genieten van het verse ‘witte goud’ kijk ik niet naar de prijs 😋

Dientje zei

Heerlijk en een andere variant. Ik gebruik mijn grote braadpan om de asperges te koken. Maar half doorsnijden kan ook. De smaak wordt er niet anders door. Ik koop ze bij de boer maar ook bij de super. Neem ook wel buitenbeentjes, kromme smaken niet anders dan rechte. Groet, Dientje

DagelijkseOnzinDingen zei

Wat grappig, hebben we allebei een recept over asperges geplaatst en toch allebei weer anders. Jouw recept lijkt me ook erg lekker en ga ik zeker eens proberen. Fijn weekend. Groet, Annemarie

Elizabeth zei

Veel mensen zijn dol op asperges, maar helaas.. aan ons zijn ze niet besteed.

In de weer zei

Heerlijk asperges en nu eens op een andere manier !

De Breimeisjes zei

Asperges horen echt bij de meimaand, heerlijk hoor!