woensdag 12 mei 2010

Nachthemd


Maandag schreef ik al over de workshop die ik volgde in het Centraal Museum in Utrecht. De kleine stukjes die ik daar ter plekke heb gemaakt, liet ik al zien. Het smockwerk met een paarse draad, heb ik overigens thuis weer uitgehaald. Ten eerste had ik een (nog wel te herstellen) foutje gemaakt en ten tweede was ik van idee veranderd. Ik wilde toch liever met witte draad smocken.

Je kreeg bij de workshop een oversized t-shirt tijd om op te werken. Heel erg oversized overigens: XXL. Nu kun je daar natuurlijk een aardig nachthemd van maken, maar dan moest ik nog wel het een en ander toevoegen thuis. Ik ben begonnen met het maken van twee gesmockte ruitjes in het voorpand. Niet zoveel werk en wel een leuk effect.


Vervolgens heb ik nog twee bloemetje geappliceerd. Bij de afwerking heb ik verschillende steken gebruikt, puur om de verschillende mogelijkheden uit te proberen. Voor het meest rechtse bloemetje heb ik bijvoorbeeld met een kleine zigzagsteek op de naaimachine gewerkt. Dat valt niet mee trouwens voor een onervaren naaister zoals ik.


Daarna heb ik de in mijn ogen veel te krappe hals, wijder gemaakt door de schaar in het boord te zetten en de uiteinden ook te zigzaggen op de machine. In omgekeerde volgorde trouwens: voor de veiligheid heb ik eerst gezigzagd en daarna geknipt. Dat werkte goed.

Op de schouders zijn ook nog twee kleine stukjes recht smockwerk gemaakt.


Op het achterpand heb ik de traditionele manier van smocken uitgeprobeerd. Al ziet het resultaat er vrijwel hetzelfde uit als de stukjes in de luie vrouwen smocksteek, ik heb echt volgens een andere methode gewerkt.


Tot slot nog een paar foto's van het geheel, zowel van de voor- als van de achterzijde.

Ik vind het altijd leuk om kennis te maken met voor mij nieuwe technieken, dus dames van Tesselschade Arbeid Adelt: hartelijk bedankt!

2 opmerkingen:

Marian zei

Dat is een heel leuk nachthemd geworden, als het nu ook nog lekker slaapt........
Leuk om zo een nieuwe techniek te leren.

Lia zei

Ja, een leuk nachthemd. Het smocken kun je véél elders toepassen.