woensdag 9 juni 2010

Filethaken


De Antique Pattern Library bevat veel oude uitgaven met mooie haakpatronen van weleer. Ik heb er een paar geprint en ben begonnen met een stukje filethaakwerk. Dat is een techniek die ik nog nooit eerder heb geprobeerd en eigenlijk is het helemaal niet lastig om te doen. Het heeft een aardig bloemetje opgeleverd, dat echter wel aan de grote kant is. Want wat kun je nu doen met zo'n lapje haakwerk van naar schatting 12 bij 25 centimeter?

Mijn volgende uitprobeersel zal een zakdoekenrandje of een tussenzetsel zijn. Misschien moet ik eerst op zoek naar dunner haakgaren, zodat de randjes geschikt worden voor een zakdoek of kussensloop. Weet iemand een goed adresje in Amsterdam of Utrecht voor dun haakgaren?

6 opmerkingen:

Corina zei

Wat een leuk motiefje. Als je er nog aan elke kant een randje langs zou maken dat ie vierkant wordt, en je maakt een kussen met vier knopen erop, dan kun je 'm daarop vastmaken en later weer eens verwisselen. Voor een voorbeeldje zie http://handwerktuin.blogspot.com/2010/03/lentekussen.html
Maar wie weet wat je zelf nog voor creatieve ideeën bedenkt!

Tania zei

Het is wel een leuk resultaat.

Miriam zei

Corina wat een goed idee! Bedankt voor de tip, ik denk dat ik het ga proberen. Als het gelukt is, zal ik het uiteraard laten zien op mijn blog.

Aty zei

hallo Miriam

leuk hoor dat bloemetje

je kunt op de vrijdagmarkt in de bilt bij de planetenbaan dun haakkatoen kopen daar heb ik al verschillende kerstkleedjes van gemaakt op haaknaald 1,75
ik hoor het wel
groetjes,

Annet zei

Als ik naar Amsterdam ga, probeer ik altijd even naar de Albert Cuyp markt te gaan. Daar zit een heel leuk winkeltje, Jan de grote Kleinvakman: http://www.jandegrotekleinvakman.nl/

Daar hebben ze ook haakgaren van hun eigen merk. Ik had gelukkig nog het adres op het zakje van mijn laatste aankoop, hij zit op nummer 203A.

Miriam zei

Dankjewel Aty en Annet, ik ga het zeker allebei uitproberen.