zondag 11 september 2022

Fête Galante

Het festival Oude Muziek vindt ieder jaar in Utrecht plaats. In een dag of tien zijn er dan heel veel concerten en andere evenementen, met meer dan 70.000 bezoekers. Tot mijn schande bezocht ik tot nu toe alleen de (gratis) Oude Muziekmarkt wel eens. Overigens valt het bijna altijd in de eerste of tweede week van het schooljaar, niet echt een gunstige periode voor mij.
Met een bezoek aan de muziek- en dansvoorstelling Fête Galante in de Stadsschouwburg, heb ik op 3 september eindelijk wél een onderdeel van het festival bezocht. We zaten mooi vooraan op rij drie en ik heb mijn ogen uitgekeken, terwijl tegelijk de oren gestreeld werden door prachtige doorlopende muziek. Zowel de dansers als de musici waren in kleurrijke historische kostuums gehuld. Alleen werden op de achtergrond historische prenten in bruintinten getoond, waarvan ik de meerwaarde niet zo zag. Ook de instrumenten trokken mijn aandacht. Zo werd er soms gespeeld op een doedelzakachtig instrument, waarvan ik later heb opgezocht dat het de musette is.

Verantwoording illustraties: L’embarquement pour Cythère, Antoine Watteau; Portrait de Gaspard de Gueidan en joueur de musette, Hyachinthe Rigaud; eigen foto van de musici vlak voor de voorstelling.

Geen opmerkingen: