zondag 2 oktober 2022

Geitenkaas

In het Amsterdamse bos hebben we onlangs een bezoek gebracht aan de geitenboerderij Ridammerhoeve. Tamelijk bekend voor Amsterdammers, maar voor mij volkomen nieuw.
Onder de rook van Schiphol ben je hier toch helemaal uit de stad. En eerlijk gezegd heb ik geen vliegtuig gehoord, al kan dat ook toeval zijn. Met openbaar vervoer was het nog een hele hijs om er te komen, ik denk dat het veruit te prefereren is om op de fiets of met de auto te gaan.
Er waren veel kleine kinderen die de geiten wat voer gaven bijvoorbeeld en speelden op het erf, terwijl hun ouders een kopje koffie dronken op het terras. Ook de boerderijwinkel was in trek.
Wij waren er voor wat anders namelijk een workshop geitenkaas maken. Geen goedkoop uitje, wel leuk om een keer te doen.
Het eindproduct ligt op het kaasplankje op onze aanrecht. Het heeft nog wat nazorg nodig. Over een weekje kunnen we het proberen.
In de stal zagen we nog iets grappigs. De rood-blauwe grove borstel in het midden, is een geitenschurkpaal. Er werd gretig gebruik van gemaakt.

3 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ik ben er een keer geweest met de kleindochters. Was leuk. Maar zelf geitenkaas maken is helemaal leuk. LIJKT me.

Elizabeth zei

Wat leuk! Dat zou je toch niet verwachten in Amsterdam...
Ik houd niet van geitenkaas, maar zo'n workshop lijkt me wel heel leuk.
Handig die borstel... Hier schuren de geiten en de schapen zich langs de palen van het hek.

Gonda Westra-Steursma zei

Leuk uitje, met een hopelijk lekker resultaat!