donderdag 9 februari 2023

Comeniusmuseum en mausoleum

Het vestingmuseum in Naarden heb ik al een flink aantal keren bezocht met een groep kinderen op schoolreis. Telkens zag ik dan de bordjes die verwezen naar het Comeniusmuseum en dacht: dat lijkt me de moeite waard. Afgelopen weekend kwam het er eindelijk echt van.
Comenius was een 17de eeuwse Tsjech, maar zijn visie op educatie doet bijna hedendaags aan. Zo stond er dat volgens hem alle scholen voor alle kinderen toegankelijk dienen te zijn, zonder onderscheid naar geslacht, rijkdom of maatschappelijke positie. Alle mensen zijn voor God gelijk. Je mag minder getalenteerde kinderen of kinderen met een beperking niet van onderwijs uitsluiten.
Door Comenius werd vaak het beeld van het labyrint gebruikt. Vandaar dat op de vloer van de eerste zaal een labyrint is te vinden. Het museum herbergt een schat aan informatie, teveel om hier op te sommen en eerlijk gezegd ook iets teveel om in één keer tot je te nemen.
In hetzelfde pand is het Comeniusmausoleum gevestigd. Een imposante ruimte, waarin zich ook het graf van de geleerde bevindt.
Deze overzichtsfoto is van bovenaf genomen. Op het hekwerk zijn scenes uit het leven van Comenius afgebeeld, zoals je op de detailfoto hieronder kunt zien.
Tot slot nog een uitspraak die van alle tijden is:

Wat hebben we eigenlijk aan edelstenen, parels, zuiver zijden stoffen en andere uit Azië afkomstige luxeartikelen? Het is niet meer dan uiterlijke schoonheid, trots en ijdelheid. We zijn er geen haar beter van geworden, maar in veel opzichten slechter.

2 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ik weet niet veel van Comenius. Eigenlijk alleen dat het een pedagoog was en dat Rembrandt hem zeer wrschlk heeft geschilderd. Van het bestaan van het museum wist ik ook niks. Ik wil daar graag naar toe nu ik dit heb gelezen
Dank.

Gonda Westra-Steursma zei

Interessant om te lezen over Comenius. Ik snap ook dat het een overweldigende tentoonstelling is. Soms kan het ook iets té veel zijn. Dat moet je dan maar even schiften in je hoofd, anders wordt het teveel. Maar wel leuk om te zien en lezen.