vrijdag 19 januari 2024

Fashion for God

Op de valreep hebben we een bezoek gebracht aan de tentoonstelling Fashion for God die nog tot en met 21 januari te zien is in het Catharijneconvent.
Er wordt erg mooi en gedetailleerd borduurwerk getoond dat door vrouwen uit vroeger eeuwen met engelengeduld is gemaakt, zoals de twee koorkappen die ik hier laat zien.
Vanwege het gedempte licht op de tentoonstelling is het trouwens lastig om goede foto's te maken en ook om de steekjes écht goed te zien.
Des te prettiger is het dat dit altaarvoorzetsel wel duidelijk te bekijken is op de tentoonstelling.
Het is in 1639 oorspronkelijk voor de schuilkerk Sint Jan de Doper in Gouda vervaardigd.
Het lijkt alsof er geen steekje verkeerd zit als je inzoomt.
Ook van heel dichtbij zijn de steekjes superregelmatig.
Er zijn ook een paar japonnen te zien, die op het eerste gezicht uit de toon vallen bij de gewaden voor de eredienst. Niets is echter minder waar.
Rijke dames lieten namelijk in sommige gevallen hun rijkversierde jurken na aan de kerk nadat ze vermaakt waren tot liturgische textiel.
Deze japon is een zogenaamde robe ajustée oftewel een aan de mode aangepaste japon, geleend van het Kunstmuseum in Den Haag.

Voor een borduurliefhebber is het de moeite waard om nog snel te gaan kijken, zondag is de laatste dag!

4 opmerkingen:

Bertiebo zei

Echt prachtig!! Ik had dat best in het echt willen zien. Nou ja, er is zo veel hè

De Breimeisjes zei

Wow, schitterend!

Gonda Westra-Steursma zei

Ik was daar op zondag 11 december. We kwamen voor het kerstconcert en ik had nog wat tijd over en bezocht de naastgelegen tentoonstelling. In één woord 'prachtig'. Ik ben blij dat ik het gezien heb en was onder de indruk van het getoonde. 'Fashion for God' vond ik leuk gevonden vanwege het hergebruik van de dresses van de upper class voor kerkelijke gewaden.
Ik ben ook meer te weten gekomen over de katholieke kerk en dat zij schuilkerken waren in een bepaalde periode.
Gr. G.

Ans van den Broek zei

IK ben er met Mirjam geweest en was erg onder de indruk van de borduurkunsten van eeuwen gelden. Ook heel mooi en kleurrijk was het. Veel nonnenwerk en goede ateliers vermoed ik.
Groetjes, Ans