vrijdag 12 januari 2024

RvdM Geroosterde aubergine

Dit is een recept voor twee personen met een geheel eigen smaak.

1. Verwarm de oven of de airfryer voor op 180 graden.

2. Meng een eetlepel olijfolie, een halve theelepel tijm en een halve theelepel oregano in een schaaltje. In plaats daarvan kun je ook een theelepel Italiaanse kruiden gebruiken en als je wilt kun je gehakte knoflook toevoegen.

3. Halveer de aubergine en snijd de helften kruislings in zoals op de foto. Het steeltje kun je er het beste gewoon aan laten zitten.

4. Bestrijk ze met de kruidenolie en leg ze in een ovenschaal of op bakpapier.

5. Rooster ze in 30 minuten gaar in de oven. Als je een airfryer hebt, dan zijn de aubergines klaar in 15 minuten.

6. Snijd ondertussen een tomaat in kleine stukjes als topping. Dat gaat het beste met een speciaal tomatenmesje. Serveer de aubergines lekker warm.

Kijk voor een verdere lijst van deelnemers bij Elisabeth, die deze inspirerende maandelijkse actie heeft bedacht. Eet smakelijk!

9 opmerkingen:

Judy zei

Dat ziet er heerlijk uit. Ik heb nog aubergines in huis...

De Breimeisjes zei

Ja, dat ziet er lekker uit.

conny's quilts en creaties zei

Ziet er goed uit

Dientje zei

Ziet er lekker uit. Groet, Dientje

Janny zei

Ik ben niet zo’n fan van aubergine, maar dit lijkt me wel lekker, makkelijk dat het ook in de Airfryer kan.

Ger zei

Maakte voor de eerste keer kennis met dit aubergine recept uit de oven tijdens mijn rondreis door heel Turkije in 1989.In de meeste restaurantjes zeker in de afgelegen berggebieden had men geen menu kaart maar werden we uitgenodigd om in de keuken een kijkje te nemen in de potten en pannen.een keuze maken was altijd moeilijk met zoveel lekkers. Ik koos voor de aardewerk schaal die in kleine oven op gloeiende kooltjes stond te stoven.toen ik naar de naam van dit gerecht vroeg kreeg ik te horen ''Imam Bayidl'' de imam viel flauw. herkomst uit verleden toen de vrouw van de imam tegen haar man vertelden dat ze de hele fles olijfolie over de aubergine gegoten had.De meesten weten hoe aubergine vocht opnemen als een spons.Tijdens latere reizen in Griekenland en Griekse eilanden at ik het nog regelmatig uit de oven en altijd met veel smaak.
Bedankt voor het delen.

miekequilt zei

Lijkt me lekker, maar wij hebben geen airfryer

In de weer zei

Leuk recept en je kan dit bij heel veel dingen eten.

miekequilt zei

Sorry. Niet goed opgelet. Het kan ook in de oven.