maandag 22 januari 2024

Wol redden

Bij Froukje las ik over de Nederlandse schapenwol, die grotendeels rechtstreeks in de verbrandingsoven verdwijnt. Een slechte verspillende zaak natuurlijk, al weet ik ook wel dat Nederlandse schapen niet de allerbeste kwaliteit wol leveren. Pleed probeert er iets aan te doen met verschillende projecten en het wolreddershandboek. Ik had nog nooit van deze stichting gehoord, maar het is goed dat ze hier iets aan proberen te doen met positieve acties. Het zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen op hun site, zeker als je een breister, haakster, wever of spinner bent.

4 opmerkingen:

Judy zei

Wat goed dat je hierover blogt. Hier in Deventer is er het Deventer Schaapskudde Project. Een groep dames die wol van de stadskudde spinnen en verwerken tot sokken, mutsen, knuffels enz. Echt verschrikkelijk dat wol niet gebruikt wordt.

ireneinhetatelier zei

Een geweldig initiatief! Ze staan elk jaar met een stand bij Joure onder de Wol. Dan ga ik altijd even langs.

Elizabeth zei

Ja, het is verschrikkelijk met die schapenwol. Boeren moeten betalen om er vanaf te komen. Ik heb dat nooit gesnapt, want waarom gebruiken ze het b.v. niet voor isolatie?
Prachtig, die stichting en goed dat je er over schrijft!

Annelein zei

Onbegrijpelijk dat er geen markt is voor scheerwol. Met allerlei chemische processen wordt er nu vezels gecreëerd uit begroeing die daar nooit voor is bedoeld. Zoals bamboe. Probeer maar eens echte scheerwol te vinden... een beschermde naam voor 100% echte wol. Al het andere wat 100 % wol heet is het niet.