donderdag 25 april 2024

Fazanten

We waren een paar dagen op Texel met mijn moeder en het was stralend weer. Hoewel het natuurlijk ook geregend heeft, als ik eerlijk ben ... Hoe dan ook, op de valreep brachten we een bliksembezoekje aan het strand bij de vuurtoren in De Cocksdorp. We waren er nauwelijks of een fazantenhaan liet zijn schorre kreet horen.
Hij bleek niet alleen te horen te zijn, maar ook heel goed te zien. In feite zat hij een meter of tien van de plaats waar we stonden. De combi van de fazant, de vuurtoren en de helderblauwe lucht vormde een mooi plaatje. En bij een nauwkeurigere blik, bleek het om een fazantenpaar te gaan. Het vrouwtje met haar schutkleuren kroop trouwens telkens in de dekking, waar de haan zich graag liet zien.
Het geheel deed me denken aan een kinderversje van Mies Bouhuys dat ik in mijn jeugd memoriseerde:

De wereld is van boven blauw
en groen, lichtgroen van onder.
Fazantenhaan, fazantenvrouw,
de wereld is een wonder.

8 opmerkingen:

Bertiebo zei

Dit is niet normaal meer hoor. Ik zit net mijn blogje voor morgen te maken. Met drie foto's van... een fazant. Wel een andere soort, maar toch...

Ger zei

Dan hadden jullie net de mooi weer dagen uitgekozen.
Toen wij vorige week maandag na ‘n hele regendag met harde storm onze auto parkeerden bij restaurant Lands End in Den Helder daar waar de boot naar Texel vertrekt was het weer bar en boos te noemen.
Mooi fazanten paar wat zich goed liet fotograferen.

Dientje zei

Fazanthen heeft zich goed verstopt. Jij en de fazant stonden wel op de goede plek. Het is een mooie foto geworden met de vuurtoren op de achtergrond. Groet, Dientje

miekequilt zei

Heerlijk, even naar Texel. Die fazant is echt prachtig op de foto gezet.

Elizabeth zei

Lang geleden dat ik op Texel was, maar als ik je foto's weet zie...

De Breimeisjes zei

Heerlijk, zo'n vakantie. En wat zijn ze mooi, fazanten. Wij zagen er ook heel veel op Schiermonnikoog.

Gonda Westra-Steursma zei

Wat mooi om te zien! Speciaal de foto's van de fazantenman [heel kleurrijk] en de fazantenvrouw [zo heel gewoontjes]. Leuk om ook even het liedje erbij te lezen.
Heerlijk op Texel!
Gr. G.

DagelijkseOnzinDingen zei

Ik zag de foto van de vuurtoren bij de Cocksdorp en mijn hart ging een tikkie sneller kloppen. Vlak daarbij gingen we vroeger met de kinderen vaak een weekje in februari met vakantie. En dan was er ook altijd een fazantenpaar die op het terras van het huisje kwamen scharrelen en om brood kwamen bedelen. Zo leuk! Texel en fazanten. Groetjes, Annemarie