woensdag 3 april 2024

Gedateerde detectives

Op Utrecht Centraal staan twee verrijdbare kramen in de centrale hal: de Boekwissel en het Boekwisseltje. De iets grotere wagen is voor volwassenen en het brusje is in principe voor kinderen bedoeld. Als ik naar mijn werk ga, dan loop ik er vrijwel altijd even langs. Om iets neer te leggen en ook soms om iets mee te nemen. Zo vond ik er een kinderboek "Lief dagboek", juist op de dag dat ik les ging geven over dagboeken. De twee getoonde detectives nam ik daar ook mee.

Alleen het woord "detective" al, doet enigszins gedateerd aan. Zojuist heb ik het opgezocht en in principe is het de aanduiding van iets ander genre dan een thriller. Maar komen jullie het woord nog wel eens tegen? Alle spannende boeken worden dezer dagen thriller genoemd in boekhandel en bibliotheek.
Van detectives hield ik vroeger en naadloos ben ik overgestapt op thrillers. Maar de laatste vijftien jaar lees ik ze nauwelijks meer. Eigenlijk zijn de nieuwste thrillers me veel te spannend en niet zelden ook te gewelddadig. De jaren zestigkaft van Het donkere net trok me dus aan en ik nam de pocket mee van de Boekwissel. Al lezend moest ik helaas tot de conclusie komen dat dit wel een behoorlijk gedateerd boekje was, dat me echt veel te langzaam ging. Vandaag heb ik De kat die naar het vogeltje lachte uit 1997 meegenomen van de kar. Ik ken de reeks van vroeger en weet dat het een snel geschreven serieboek is. Wel aardig voor in de trein, vond ik het destijds. De eerste vijftig bladzijdes kunnen me in ieder geval bekoren. Ik ben benieuwd naar mijn eindoordeel.

4 opmerkingen:

Bertiebo zei

Oh die eerste serie ken ik. Die stonden in een vakantiehuisje waar ik als kind met mijn ouders logeerde. En Phyllis Whitney ken ik ook. Van haar heb ik zelfs nog een pocket. Een Prisma Juniores. Eens even kijken of ik die nog vind.

De Breimeisjes zei

O ja, ik ben ook gestopt met thrillers, literair of niet. Inderdaad, zo gruwelijk en naar! Wij keken net naar Lynley, ook enigszins gedateeerd ;-)

Gonda Westra-Steursma zei

Ja spannende boeken voor spannende uren lezen. De tweede serie heb ik ook wel eens iets van gelezen. Het heeft blijkbaar niet veel indruk gemaakt want ik weet er niets meer van.
Leuk om te geven en leuk om iets mee te nemen.
Dat van het gedateerde heb ik soms ook met films of tv series. Het gaat zo langzaam als je de oude films ziet. Maar soms is dat ook niet erg [Sound of music]. Dan gaat het om de muziek!!!
Gr. G.

miekequilt zei

Ik lees ook geen heel spannende thrillers meer. Deze boeken zeggen mij niets, maar ik geloof dat ik vroeger geen detectives las.