maandag 3 januari 2011

Witte wintersjaal (3)


Platte knopen had ik niet eerder gemaakt, maar het is relatief eenvoudig en levert een soort bloemachtig motiefje op dat er leuk uitziet. Het gaat als volgt: in een rechte naald brei je drie steken averecht samen. Het is het handigst om ze nog niet van de naald af te laten glijden. Vervolgens maak je namelijk een omslag en brei je dezelfde drie steken nogmaals averecht samen.

Naald 1: 2 r * 2 av 7 r * [herhaal de steken tussen de sterretjes 4 keer] 2 av 2 r
Naald 2: av
Naald 3: 2 r * 2 av 2 r platte knoop 2 r * [herhaal 4 keer] 2 av 2 r
Naald 4: av

Herhaal naald 1 tot en met 4 nog drie keer zodat je totaal 16 naalden hebt en brei dan naald 1 en naald 2 nog een keer.
Tot slot 4 naalden averecht.

NB Mochten de platte knopen niet lukken, ik heb een instructief filmpje gevonden op Youtube.

11 opmerkingen:

Unknown zei

De platte knoopjes gaan inderdaad heel makkelijk. Herstellende van een flinke verkoudheid is het een goede bezigheid. Een leuk project!

Hetty zei

Hallo Miriam.
Ik doe mee begin er zo aan.
Net bij de Zeeman royal wit gehaald,er was niet veel keus meer.
Zal na de opruiming wel weer nieuwe komen denk ik.
Ik ga de steken op zetten.
Groetjes Hetty.

Miriam zei

Leuk hoor dat je ook meedoet, ik ben benieuwd hoe het wordt!

Emmy zei

bedankt voor je leuke reactie op mijn blog

de sjaal ziet er erg mooi uit doe even niet mee heb op dit momnet te veel op het programma staan maar zal het wel allemaal volgen
groetjes Emmy

Hetty zei

Hoi Miriam.

HELP HELP.
Ik ben giesteravond de hele avond bezig geweest met de knoopjessteek.
Maar ik krijg hem niet goed,zal wel verkeerd lezen misschien.
Met 30 jaar brei ervaring zou je denken dat ik hem kende maar niet dus.
Groetjes Hetty.

Miriam zei

Hetty dat lijkt me erg frusterend en het kan de bedoeling niet zijn van zo'n project. Ik zal zodra ik thuis ben zoeken naar een omschrijving van deze steek in mijn breiboeken, in de hoop dat je het dan wel snapt.

Miriam zei

300 breitips &technieken zegt eenvoudigweg:
3 averecht samenbreien, omslag, dezelfde 3 steken weer averecht samenbreien

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je daar wat mee opschiet, daarom ben ik aan het zoeken naar een filmpje op internet. Als ik iets dergelijks vind, dan laat ik het je weten.

Miriam zei

Ja, ik heb een video gevonden. In het Engels blijkt het Daisy Stitch te heten. Zie http://www.youtube.com/watch?v=0RfNl2In_8Q .

Hetty zei

Hoi Miriam.

Ik heb het filmpje een paar keer bekeken,het is mij gelukt joeppie.
Heb je ook nog werk van mij gehad.
Heel erg bedankt er voor.
Ik plaats morgen een foto op mijn blog.
Fijne avond groetjes Hetty.

Miriam zei

Fijn dat het gelukt is! Ik zal morgen op je blog kijken. Groeten, Miriam

meijra zei

Hetty ik zat ook even in de knoei, maar toen zag ik dat er geen koma stond achter 2 recht. (Ik dacht dat dat de platte knoop was) Daardoor kwam bij mij het patroon helemaal niet uit. Misschien is dat bij jou ook het geval. Tenminste ik had aan het einde van de toer 1 steek over.Misschien is dat bij jou ook het geval. Maar het is echt heel makkelijk als je het eenmaal doorhebt.
Het is echt leuk om te breien deze sjaal. Ik ben bij, en ik kijk uit naar donderdag....