zaterdag 15 januari 2011

Witte wintersjaal (8)


Het kabelpatroon “hugs and kisses” oftewel omhelzingen en kussen bestaat uit kruisjes en rondjes. Een kabelnaald is een handig hulpmiddel bij dit motief. Als je weleens vaker gekabeld hebt, dan is het een makkie en anders is het een goed beginnersmotief.

Hieronder heb ik twee afkortingen gebruikt voor de kabels:
K1v1 is een kabel over 2 steken. De eerste steek zet je op een kabelnaald en houd je voor het werk. Steek 2 brei je recht en daarna brei je steek 1 ook recht.
K1a1 is ook een kabel over 2 steken. De eerste steek zet je op een kabelnaald en houd je achter het werk. Steek 2 brei je recht en daarna brei je steek 1 ook recht.

Naald 1: r
Naald 2: av
Naald 3: 4 r * K1v1 K1a1 1 r K1a1 K1v1 1 r * [3 keer] K1v1 K1a1 4r
Naald 4: av
Naald 5: 4r * K1a1 K1v1 1 r K1v1 K1a1 1 r * [3 keer] K1a1 K1v1 4r
Naald 6: av
Naald 7: r
Naald 8: av
Naald 9: 4r * K1a1 K1v1 1 r K1v1 K1a1 1 r * [3 keer] K1a1 K1v1 4r
Naald 10: av
Naald 11: 4r * K1v1 K1a1 1 r K1a1 K1v1 1 r * [3 keer] K1v1 K1a1 4r
Naald 12: av
Naald 13: r
Naald 14: av

Daarna naald 1 tot en met 6 nog een keer herhalen en vier naalden averecht breien.

7 opmerkingen:

meijra zei

Hoeveel patroontjes komen er nog Miriam? Ik zit nl bijna aan een meter.

gr. Meijra

Miriam zei

Hoi Meijra,

Dit is het laatste patroontje. Zelf heb ik de sjaal symmetrisch gemaakt door alles in omgekeerde volgorde te herhalen en bij mij is de sjaal circa 125 centimeter lang geworden. In jouw geval zou ik er voor kiezen om eventueel nog 1 of 2 patroontjes te herhalen en dan het afsluitende boord te breien.

meijra zei

Oké dan weet ik dat. Ik vind het wel fijn als hij langer is. Ong. 1.60 of zo. Dan kan ik hem lekker omwikkelen.
Hij wordt leuk he?

Unknown zei

Leuk patroon! Het was even puzzelen, maar het is gelukt. :-)

Corrie zei

Hallo Miriam....

even een vraag over...
Naald 3: 4 r * K2v2 K2a2 1 r K2a2 K2v21 r * [3 keer] K2v2 K2a2 4r.
de kabel breien dat snap ik wel, maar het aantal steken ????...
4r.dan de kabel =18st. 3x.
nog een kabel =8st. 4r..= totaal 70st.
en dat zijn veel meer steken dan ik op de naald heb staan.
wat doe ik fout ????

Miriam zei

Sorry Corrie, niet jij zat fout maar de beschrijving klopte niet .....

Het spijt me, maar in plaats van K2v2 moet er steeds staan K1v1 enzovoorts. Ik heb het nu aangepast, het stekenaantal nog eens nagerekend en zo zou het moeten kloppen.

Van het maken van deze breibeschrijving heb ik al veel geleerd, ik hoop dat er nu geen fouten meer inzitten.

Corrie zei

Ja nu gaat het goed Miriam.....
En geen sorry hoor, verder waren alle patronen goed.
mijn hartelijke dank voor de hulp en de mooie patronen...