vrijdag 11 december 2020

Christmas is coming (12)

Lange tijd ben ik gefascineerd geweest door origami. Nu doe ik het eigenlijk nooit meer en mijn vouwvaardigheden zijn wat roestig geworden. Ook aan deze foto's kun je zien dat het me niet meteen is gelukt om heel precies te werken. Ik ken nog wel een aantal modellen uit mijn hoofd zoals deze elegante ster. Iets moeilijker misschien dan het eruit ziet, in ieder geval niet geschikt voor een jong kind.
Vouw een vierkant origami blaadje dubbel in de lengte en de breedte en druk de vouwen goed aan. Dan keer je het blaadje om en met de achterkant boven vouw je de diagonalen.
Je kunt nu het dubbele vierkant vormen door de gemaakte vouwen te gebruiken.
Vorm vervolgens een vlieger en houd daarbij de open punten onder.
Keer het werk om en doe hetzelfde.
Maak de vlieger open en druk de vouwen netjes aan, zodat je de getoonde ruitvorm krijgt.
Hetzelfde herhaal je aan de andere kant van je vouwsel.
Nu volgt een lastige stap, waarbij je de gemaakte vouwen enigszins open moet maken en de vouwen van het vierkant in het midden keer je om van richting. Daarmee bedoel ik dat een bergvouw een dalvouw wordt en omgekeerd. Het is eventjes prutsen, maar als je het in de vingers hebt gaat het vrij eenvoudig.
Her vierkant laat je vervolgens met behulp van de nieuwe vouwen in het midden wegzakken, zodat je de getoonde vorm krijgt die er een beetje uitziet als een puntzak patat.
Vouw daarna de punt omhoog en breng de zijkanten naar het midden zoals op de foto.
Druk deze vouwen aan en maak ze aan alle vier de kanten.
Als je het werk nu opent, toont de ster zich in alle glorie.

1 opmerking:

Bertiebo zei

Ik heb die andere geprobeerd hoor, maar het ging niet. Had er ook vrij snel genoeg van, hahaha. Dus van mij geen foto. Nog dank voor je borduurblog van gisteren. Ik heb dat adres opgeslagen. Ben nu nog met twee andere borduurs bezig, maar daarna...